شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ ترامپ به ابراز تمایل جمهوری اسلامی برای مذاکره در صورت لغو تحریم‌ها: نه، ممنون

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه به وقت واشنگتن در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره در صورت لغو تحریم‌ها، چنین مذاکره‌ای را رد کرد.

رییس جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود ابتدا به زبان انگلیسی و سپس به زبان فارسی، نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، ممنون.»

محمدجواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه اشپیگل آلمان که روز جمعه منتشر شد، درباره افزایش تنش در موضوع برجام و تشدید اختلاف با آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، گفت: «دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره بازگردد.»

ظریف همچنین به صراحت امکان مذاکره مجدد با آمریکا را رد نکرد و گفت: «من هرگز این احتمال را که مردم رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت‌ها را بشناسند رد نمی‌کنم.»

یک روز بعد، ایالات متحده اما در بالاترین سطح به این اظهارات ظریف پاسخ داد و رییس جمهوری آمریکا به صراحت پاسخ به مذاکره‌ای با چنین شروطی را رد کرده و با تاکید نوشت: «نه، ممنون.»

تنش میام جمهوری اسلامی و ایالات متحده از بهار سال گذشته و با اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا و در پی حملاتی به نفتکش‌ها، سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی که جمهوری اسلامی مسئولیت بخشی از آن بر عهده گرفته و بخش دیگری به گفته مقام‌های آمریکایی از سوی این کشور انجام شده، اوج گرفت. آمریکا به هیچ یک از این حملات واکنش نظامی نداشت.

با این حال حمله جمعه ۲۷ دسامبر به پایگاه عین‌الاسد که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکاری آمریکایی در این پایگاه شد با واکنش ایلات متحده مواجه شد و ارتش آمریکا در حمله‌ای متقابل به پنج نقطه در عراق و سوریه که محل استقرار نیروهای کتائب حزب‌الله، شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی، شد. در پیامد این حمله بود که نیروهای کتائب حزب‌الله به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد حمله کرده و بخشی از در آن را به آتش کشیدند. مهاجمان که اغلب لباس شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله را بر عهده داشتند روی در سفارت آمریکا نوشتتند که فرمانده ما، قاسم سلیمانی است.

پس از این بود که سلیمانی که با در اختیار داشتن فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، سیاست گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه را پیش می‌برد، در اولین ساعات جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و ابومهدی مهندس، نفر دوم حشدالشعبی عراق و همراهانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد و دو کشور در آستانه درگیری نظامی قرار گرفتند اما پس از تبدیل «انتقام سخت» مورد اشاره خامنه‌ای به حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد با اطلاع قبلی، از تنش میان دو کشور تا حدی کاسته شد.

سخنان تازه ظریف در بخشی از رسانه‌های ایران به عنوان «چراغ سبز به مذاکره با آمریکا» ارزیابی شد اما همزمان روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد و نزدیک به علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، روز شنبه ششم بهمن ماه اعلام آمادگی ظریف برای مذاکره با آمریکا را « اظهارنظر عجیب» توصیف کرد.

این روزنامه نوشت با اینکه «برخی گفتند وی برای نشان دادن چهره‌ای صلح‌طلب از جمهوری اسلامی» چنین سخنانی را بیان کرده است اما «این‌دست مواضع وزیر امور خارجه که البته برای اولین‌بار نیست و احتمالا آخرین‌بار آن هم نخواهد بود، هم اشتباه است و هم می‌تواند تبعات سنگینی» به‌دنبال داشته باشد.

نماینده خامنه‌ای در سرمقاله کیهان نیز اظهارات ظریف را «نادیده گرفتن خون سلیمانی» خواند و  خطاب به ظریف نوشت بر فرض محال که ترامپ تحریم‌ها را هم برداشت «در آن صورت قرار است با آمریکا درباره چه موضوع و مساله‌ای مذاکره کنید؟!»

این روزنامه مذاکره با آمریکا را ناممکن توصیف و تاکید کرد که آمریکا فقط مایل است درباره «توقف صنایع موشکی ایران و دست‌کشیدن از حمایت جبهه مقاومت» است.

نماینده خامنه‌ای در سرمقاله کیهان همچنین نوشت که «آمریکا با همه توان در پی آن است که از ایران اسلامی صدایی متفاوت و مغایر با صدای انقلاب بشنود و متاسفانه ظریف بی‌آنکه بدانند، با اظهارات خویش در مصاحبه با اشپیگل این فرصت را در اختیار دشمن قرار ‌داده‌است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More