شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ولایتی:افزایش سطح غنی‌سازی از ۱۶ تیرماه مورد «اجماع ارکان حکومت» است

علی‎اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، با تاکید براینکه «هر اندازه که اروپا برجام را نقض کند ما هم واکنش نشان خواهیم داد»، گفت که در ادامه کاهش تعهدات برجامی پس از افزایش ذخیره اوراونیوم غنی شده به بیش از ۳۰۰ کیلیوگرم، گام بعدی که افزایش سطح غنی‌سازی است  از شانزدهم تیر ماه اجرا خواهد شد و این اقدامات «نتیجه اجماع تمام اعضا و ارکان حکومت است و بدون تردید آن‌چه که گفته شده، عمل خواهد شد.»

ولایتی طی مصاحبه‌ای با سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، درباره «اقدامات جمهوری اسلامی پس از پایان مهلت شصت روزه به اروپایی‌ها»، گفت: «گام اول در مورد میزان اورانیوم غنی‌شده برداشته شده و از ۳۰۰ کیلوگرم جلوتر رفته است و گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۳/۶۷ درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.»

او گفت که «برای این که ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود ۵ درصد باشد و این کاملا یک هدف صلح‌آمیز است که ما از رآکتور ساخته‌شده مشترک ایران و روسیه برق استحصال کنیم» و همچنین «برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملا برای ما حیاتی است» و به همین دلیل افزایش سطح غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد «تا آن حدی که مصلحت بدانیم و برای کار‌های صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم.»

ولایتی با تاکید براینکه این اقدامات «مورد اجماع جمهوری اسلامی ایران است و همه جناح‌های داخلی ما به آن پایبندند»، گفت: «چه مجلس و چه دولت، چه آن‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم دخیل هستند، هرکسی که مسئولیتی دارد در جمهوری اسلامی به نوعی و با این کار ارتباط پیدا می‌کند، همه با هم اتفاق نظر دارند در مورد آنچه که انجام شده و آقای روحانی هم روز چهارشنبه به‌صراحت بیان کرد. این نتیجه اجماع تمام اعضا و ارکان حکومت است و بدون تردید آن‌چه که گفته شده، عمل خواهد شد.»

مشاور عالی علی خامنه‌ای در امور بین الملل، درباره احتمال «خرج ایران از برجام» اما گفت: «قطعا ما هیچ کاری را ابتدا نخواهیم کرد، مگر این که طرف مقابل این کار را بکند. تاکنون طرف مقابل ما قدم به قدم و آمریکایی‌ها مستقیما و اروپایی‌ها غیر مستقیم برجام را نقض کرده‌اند، لذا به نسبتی که آن‌ها در جهت نقض برجام پیش بروند، ما هم در همان جهت واکنش نشان خواهیم داد؛ یعنی اگر آن‌ها از تعهدات خودشان کم کنند، ما هم کم می کنیم. درست در جهت عکس.»

ولایتی البته تاکید کرد که «اگر آن‌ها برگشتند به انجام تعهداتی که قبول کرده بودند، ما هم برمی‌گردیم. در غیر این صورت کار‌ها ادامه پیدا می‌کند و یک مجموعه فعل و انفعالاتی با سیر معقول و تدریجی صورت خواهد گرفت.»

ولایتی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش طبق برجام عمل کرده، ولی طرف مقابل اقدامی نکرده» است، گفت: طرف مقابل «حتی درست در جهت مخالف آن گام برداشته است که قبل از برجام چنین اقداماتی سابقه نداشت و گویی فرصتی پیدا کرده باشند که از برجام سوء استفاده کنند و موارد اضافه‌ای را هم بر آن افزوده‌اند.»

او گفت که «اول آمریکا و بعد اروپایی‌ها مدعی‌اند -و البته اروپایی‌ها کمتر از آمریکایی‌ها- که روی این خواسته غیر قانونی و غیر مشروع تکیه کرده‌اند که ما برای دفاع از خودمان منتظر باشیم که اروپایی‌ها چه نسخه‌ای صادر می‌کنند تا ما سیستم دفاعی خودمان را مطابق همان پیش ببریم و یا مثلا برای حضور ما در منطقه و همکاری با کشور‌های همسایه و منطقه برای ما تکلیف تعیین کنند.

ولایتی همچنین گفت که «آن‌ها معتقدند و در این زمینه تبلیغات بسیاری می‌کنند که ایران نباید در منطقه حضور جدی داشته باشد» اما «این‌ها خواسته‌هایی کاملا غیر قانونی، نامشروع و غیر قابل قبول است».

او گفت «توقع اروپا و آمریکا» از جمهوری اسلامی را « کاملا زورگویانه» توصیف کرد و گفت: «اگر ما بخواهیم جمع‌بندی کنیم، از رابطه ما و مجموعه ۱+۵ البته اگر روسیه و چین را مستثنی کنیم، بقیه نه‌ تنها به تعهد خودشان عمل نکرده‌اند، بلکه مقدار زیادی هم توقعاتشان را بالا برده‌اند. گویی به زعم آن‌ها این گام اول بوده که ایران برداشته و حالا باید گام‌های دیگر را هم بردارد.»

مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی درباره نقش و موقعیت فعلی روسیه و چین، گفت: «قطعا مواضع روسیه و چین با چهار کشور دیگر عضو برجام متفاوت است، یعنی آن‌ها ما را تحریم نکرده‌اند و هر نوع همکاری مورد توافق دو طرف را انجام داده‌اند. چین به خرید نفت از ما ادامه داده و خواهد داد که البته میزان آن به توافق بین مقامات چینی و وزارت نفت بستگی دارد، ولی تا کنون رفتارشان دوستانه بوده است.»

ولایتی درباره نقش و روابط روسیه با جمهوری اسلامی نیز گفت: گام اول کاهش تعهدات برجامی  که برداشته شد و بعد از اقدام جمهوری اسلامی ایران در بالا بردن سقف تولید اورانیوم غنی‌شده «مسئولان روسیه علنا و به اشکال مختلف از این اقدام جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند و مقصر را آمریکا و نیز غربی‌ها دانستند که موجب انجام نشدن این تفاهم‌نامه شده‌اند و در عمل آن را خدشه‌دار کرده‌اند و گامی برای انجام تعهدات‌شان برنداشته‌اند.»

او گفت که «موضع‌گیری چین و روسیه صرف نظر از بعضی مسائل مقطعی، جمع‌بندی‌اش این است که با ما روابط دوستانه و رو به افزایش دارند؛ هم به لحاظ دوجانبه و هم منطقه‌ای و بین‌المللی.»

ولایتی همچنین جمهورری اسلامی را محور و پرچمدار «جبهه مقاومت از یمن تا غزه» خواند و گفت: «زنجیره مقاومت که از تهران شروع می‌شود و تا بغداد، دمشق، بیروت، فلسطین و غزه ادامه پیدا کرده و به یمن رسیده، حاصل ادامه راه مقاومت با محوریت و پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه است. این خط مقاومت امروز قوی‌تر از همیشه است و ان‌شاءالله بیش از این هم تقویت خواهد شد و این زنجیره گسسته نخواهد شد. امروز اگر کسانی قصد تعرض به ایران را داشته باشند، می‌دانند که کل منطقه به خروش می‌آید و دفاع می‌کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More