شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وقوع چند انفجار در پایگاه‌های شبه نظامیان مورد حمایت ایران در جرف الصخر عراق

گزارش‌ها حاکی از وقوع انفجارهایی در پایگاه‌های شبه نظامیان کتائب‌حزب‌الله واقع در منطقه جرف الصخر در استان بابل عراق است. برخی منابع این انفجارها را به حمله نیروهای آمریکایی نسبت داده و از بروز تلفات جانی در جریان این انفجارها خبر دادند.  این درحالی است که مقام‌های نظامی آمریکا انجام هرگونه حمله در عراق طی ساعات گذشته را رد کرده و از آن ابراز بی‌اطلاعی کردند.

رسانه‌های عربی با اشاره به اینکه دست‌کم سه انفجار در این منطقه رخ داده است، تاکید کردند که این انفجارها در پایگاه‌های متعلق به شبه نظامیان کتائب حزب‌الله عراق انجام شده است.

شبکه العربیه نیز گزارش داد که در انفجارهای جرف الصخر در استان بابل عراق، مواضع شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله، از شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران، هدف قرار گرفته‌ شده است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ایران، از جمله خبرگزاری فارس، این انفجارها را ناشی از حمله نیروهای ارتش آمریکا عنوان کرده و خبر دادند که «۴ تا ۹ نفر» در جریان این حملات کشته شدند. این رسانه‌ها کشته شدگان را «نظامیان عراقی» معرفی کردند.

همزمان شبکه الحدث از قول منابع امنیتی عراق هرگونه آسیب به «نظامیان عراقی» در این انفجارها را رد کرد. این شبکه به نقل از منابع امنیتی عراق تاکید کرد که در میان نیروهای ارتش عراق که نزدیک جرف الصخر مستقر هستند تلفات یا زخمی در ارتباط با این انفجار گزارش نشده است.

یک مقام ارتش آمریکا نیز هرگونه حمله در عراق از سوی نیروهای نظامی آمریکا را رد کرد و به فاکس‌نیوز گفت که ارتش آمریکا در ساعات گذشته هیچ‌گونه حمله‌ای در عراق انجام نداده است.

همچنین رویترز خبر داد که ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، که فرماندهی عملیات نظامی در منطقه را بر عهده دارد، از «هیچ  حمله‌ای در عراق مطلع نیست.»

ساعاتی قبل از انتشار گزارش‌ها درباره وقوع چند انفجار در پایگاه‌های کتائب حزب‌الله واقع در جرف الصخر، مقام‌های امنیتی عراق از وقوع دو انفجار در مسیر کاروان تجهیزات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در بزرگراه ذی قار خبر دادند.

شبکه السومریه‌نیوز از قول یک مقام امنیتی عراق در این باره گزارش داد که روز دوشنبه بک بمب در مسیر کاروان لجستیک ائتلاف بین‌المللی در بزرگراه ذی قار منفجر شد اما هیچ خسارتی نداشت.

بنابر این گزارش، انفجار بمب دیگری در مسافتی نزدیک‌تر از انفجار نخست در مسیر این کاروان منجر به آتش‌سوزی یکی از خودروهای حامل تجهیزات ائتلاف بین‌المللی شد.

این چندمین حمله و انفجار با استفاده از بمب‌های کناره جاده‌ای به کاروان‌های حامل تجهیزات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا در عراق در چند هفته گذشته است که اغلب این حملات هیچ خسارتی در پی نداشته است.

کاروان‌های حامل تجهیزات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق در اغلب موارد پیمانکاران عراقی هستند.

در دو هفته نخست ماه جاری تنش میان ایران و آمریکا همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، با انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال وقوع حملات به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی در منطقه اوج گرفت.

ایالات متحده در پاسخ به برنامه احتمالی ایران برای حمله به اهداف متحد این کشور روز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه دو بمب‌افکن‌ بی‌-۵۲ را برای دومین‌بار در یک ماه و با هدف «نمایش قدرت» در زمینه بازدارندگی در آسمان خلیج فارس به پرواز در آورد و همزمان گزارش شد که ایران نیز سطح آماده‌باش پدافندهای هوایی، نیروهای دریایی و سایر واحدهای امنیتی خود را افزایش داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More