شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وضعیت قرمز کرونا در برخی مناطق ایران؛ دولت مردم را متهم می‌کند

در حالی که بازگشایی‌ها در ایران به آخرین مراحل خود نزدیک شده و به زودی همه مشاغل پرخطر نیز فعالیت خود را از سر می‌گیرند، گزارش‌های مختلف رسانه‌های ایران، حاکی از افزایش شدید شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق این کشور است. در این شرایط، مقام‌های دولتی علاوه بر اظهار حرف‌های متفاوت و گاه متناقض، مردم را در این زمینه متهم می‌کنند.

 

خوزستان؛ باز هم افزایش شیوع

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، شامگاه یکشنبه چهارم خرداد، در نشست ستاد مدیریت کرونا در خوزستان، با تایید روند افزایشی شیوع کرونا در برخی از استان‌های ایران، ادامه داد: «این روند افزایشی در استان خوزستان قابل توجه بوده است اما با اقدامات بسیار مناسبی که انجام شده، وضعیت کنترل شده است.

حریرچی ادامه داد: «تعداد افرادی که از یک بیمار، مبتلا می‌شوند همچنان بالای یک نفر است و فکر می‌کنیم افزایش نسبی در چند روز آینده در استان خوزستان خواهیم داشت.» او تاکید کرد در ماه‌های اخیر «شرایط برای مردم خوزستان سخت‌تر بوده است زیرا هم شرایط کشوری و هم شرایط خاص استانی را تحمل کرده‌اند.»

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده در چند روز گذشته «یک چهارم» مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مربوط به خوزستان بوده است.

 

وضعیت قرمز و زرد در چندین استان ایران 

از دیگر تناقض‌های  سیاست‌های اخیر دولت جمهوری اسلامی، دستور از سرگیری فعالیت‌های گردشگری همزمان با هشدار به مردم درباره انجام سفر است.

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز دوشنبه در شهر بابل در استان مازندران گفت: «مسافرت‌های اخیر در سطح استان مازندران احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد.»

او از دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و مازندران خواست «همچنان نسبت به پیامدهای احتمالی و آتی مسافرت‌ها حساسیت و آمادگی لازم را حفظ کنند.»

در استان خراسان رضوی نیز وضعیت ابتلا به کرونا در برخی از شهرهای این استان قرمز گزارش شده است.

جواد باذلی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، روز یکشنبه به ایرنا گفت: «وضعیت گناباد و بجستان از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و باید با پرهیز از سفرهای غیر ضروری خطر شیوع این بیماری را کاهش داد.»

همچنین در استان سیستان و بلوچستان، وضعیت شهر چابهار بحرانی است.

مهدی میرادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار، روز دوشنبه به ایرنا گفت: « با توجه به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا نسبت به ۲ ماه اول با هماهنگی شورای تامین شهرستان چابهار اعلام وضعیت قرمز شده است.»

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار نیز مردم را متهم کرد و گفت: «با وجود هشدارهای فراوان و اطلاع رسانی صورت گرفته در سطح شهر، شاهد ازدحام و شلوغی در بازارها و به تبع آن شیوع بیماری کرونا بودیم.»

او ادامه داد: « به منظور حفظ سلامت شهروندان و مقابله با شیوع گسترده بیماری کرونا، برپایی تمامی مراسمات و تجمعات اعم از مذهبی، فرهنگی و خانوادگی تا اطلاع بعدی ممنوع است و هرگونه تجمع مصداق مجرمانه تهدید علیه سلامت جامعه محسوب شده و هنجار شکنان از سوی دستگاه قضایی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.»

همچنین خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از «آمارهای متفاوت بیماری کرونا در استان اردبیل» خبر داده که «از یک سو امیدواری به مهار این بیماری و از سوی دیگر بیم از سرکشی آن را موجب شده است.»

این خبرگزاری به نقل از مسئولان جمهوری اسلامی، وضعیت این استان را «زرد» توصیف کرد.

اکبر بهنام جو ،استاندار اردبیل، نیز مثل دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی به ایرنا گفت: «افزایش موارد مثبت کرونا در استان در روزهای اخیر را ناشی از افزایش آزمایش‌ها و نیز بی‌توجهی برخی از شهروندان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است.»

شهرام حبیب‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل نیز گفت: «شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و سرعین از نظر بیماری کرونا در وضعیت زرد قرار دارند و به صورت کلی استان در وضعیت زرد قرار دارد.»

 

دولت: تقصیر مردم است

اما در این شرایط که همه بازگشایی‌ها به ویژه در استان‌های مختلف انجام شده، دولت در تلاش است که مسئولیت افزایش شیوع ویروس کرونا را بر عهده مردم بیاندازد.

رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داد به استانداران استانها و مسئولان شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد بوده اند، ابلاغ کند که مراقبت ها را افزایش داده و با توجیه افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق، مردم را به رعایت کامل اصول بهداشتی دعوت کنند.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، روز یکشنبه، در گفت‌وگو با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور رشد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در برخی استان‌ها و شهرهای ایران را تایید کرد و دلیل آن را «رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم» دانست.

همچنین روحانی این ادعا را مطرح کرده که دولت «به مرز کنترل بیماری کووید ۱۹ و مهار ویروس کرونا» رسیده است.

وزیر کشور نیز در این تماس تلفنی، «رشد تعداد مبتلایان در یک یا دو استان و چند شهر کشور» را «به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند» اعلام کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More