شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وضعیت قرمز در ۳۵۹ شهر: یکی از مدیران بیمارستان امام رضا از بالای ۲۰۰ مرگ روزانه در مشهد خبر داد

درحالی که وزارت بهداشت از افزایش شمار شهرهای با وضعیت قرمز به ۳۵۹ خبر داد، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضای مشهد شمار جان‌باختگان روزانه مشهد را «وحشتناک» خواند و گفت که فقط  آمار فوتی‌های ثبت شده بهشت رضای مشهد بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است.

وزارت بهداشت جمعه بیست و دوم مرداد ماه اعلام کرد که شمار شهرستان‌های با وضعیت قرمز کرونا در ایران به ۳۵۹ شهر افزایش یافته است و درحال حاضر ۵۹ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی است. ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و هیچ شهر و شهرستانی در وضعیت آبی نیست.

همزمان علیرضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضای مشهد، با بیان اینکه «در یک موقعیت کاملا وحشتناک قرار گرفته‌ایم»، شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در مشهد را بسیار بالا اعلام کرد و گفت که فقط آمار فوتی‌های بهشت رضای مشهد، یکی از دو آرامستان بزرگ مشهد، بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است.

صداقت گفت که این‌ها واقعیت‌هایی‌ است که همه ما مطلع هستیم و «یک روز فوتی‌ها را بالا و یک روز پایین عنوان می‌کنند و نوعی بازی با اعداد شده است ولی باید به این بیاندیشیم که این‌ خانواده‌ها هستند که سرپرست خانوار یا عزیزی را از دست می‌دهند و زمانی که ۷۰ نفر می‌میرند، ۵۰۰ فرد نزدیک آن‌ها هم مبتلا هستند.»

مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضای مشهد، با بیان اینکه «جوان، پیر، دختر و پسر می‌میرند و این‌ها را براساس اعداد و ارقام می‌گوییم»، تاکید کرد که «اگر در اخبار رسمی می‌گویند فوتی‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۸۰ نفر است، باز براساس همان صحبت‌های رسمی این عدد فوتی‌ها را باید ضربدر سه تا سه‌ونیم بکنیم.»

علیرضا صداقت همچنین از افزایش مراجعه بیماران بدحال به بیمارستان‌های مشهد خبر داد و گفت که «۴۰ درصد بیماران کرونا در بیمارستان‌های قائم و امام رضا طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت ابتدایی فوت می‌شوند».

مقام‌های وزارت بهداشت و همچنین مدیران شهری در چند روز گذشته تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا در تهران را اعلام نکرده‌اند ولی هفته گذشته شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در پایتخت را بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ نفر اعلام کرده‌ بودند.

همزمان، محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه اگر بخواهم به زبان آمار صحبت کنم عمق فاجعه کرونا در خوزستان بیشتر روشن می‌شود، گفت: در استان خوزستان طی دو هفته شمار بیماران کرونا ۲/۵ برابر، بیماران بستری ۱/۵ برابر و جان‌باختگان روزانه کرونا ۴/۵ برابر شده است.

شمار جان‌باختگان کرونا در استان‌های با جمعیت کمتر نیز بسیار بالاست از جمله مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در این استان را ۴۴  نفر اعلام کردند.

از سوی دیگر، علاوه بر کمبود تخت، بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف ایران با تراکم بی‌سابقه بیماران با وضعیت وخیم در بخش مراقب‌های ویژه مواجه شده‌اند.

انوش دهنادی مقدم، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به طغیان کرونا در این استان، گفت: هم‌اکنون هزار و ۹۷۵ بیمار کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند که حال ۳۶۱ بیمار وخیم است.

در مازندران نیز طی شبانه روز گذشته ۶۱۰ بیماری جدید کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند و به گفته روسای این دو دانشگاه ۴۲۸ بیمار کرونا با وضعیت وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

دامنه وضعیت فوق‌بحرانی کرونا به استان‌های غرب و شمال غرب نیز درحال گسترش است و اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل، با بیان اینکه استان اردبیل از لحاظ آمار ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه ششم کشور قرار گرفته و روند صعودی کرونا در این استان ادامه دارد،گفت: وضعیت بستری بیماران کرونایی نشان‌دهنده وضعیت فوق بحرانی در استان اردبیل است.

محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز با اشاره به روند صعودی کرونا در قم، گفت که به دلیل افزایش روز افزون بستری بیماران کرونا، بیمارستان‌های قم دچار کمبود تخت و اکسیژن شده‌اند.

قدیر گفت که روز جمعه جلسه‌ای به منظور مدیریت بحران کرونا در قم برگزار شد و مواردی مانند کمبود تخت و کمبود اکسیژن بررسی شد، اما مدیریت کرونا تنها اضافه کردن تخت نیست و دانشگاه علوم پزشکی تاکنون دو بار درخواست تعطیلی و قرنطینه یک هفته‌ای استان را ارائه کرده است.

شمار بیماران بستری حتی در استان‌های کم جمعیت با شتاب درحال افزایش است، از جمله در خراسان شمالی احمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بجنورد گفت که روز جمعه ۱۵۸ بیمار کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شدند و دست‌کم بنابر آمار رسمی ۱۰ نفر جان‌باختند.

در کلانشهرهایی چون شیراز و اصفهان نیز وضعیت کرونا فوق بحرانی گزارش شده است. طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت که همچنان سیل بیماران کرونا به سوی بیمارستان‌ها سرازیر است.

چنگیز افزود که ظرفیت همه بیمارستان‌ها در تمام شهرستان‌های استان اصفهان از مرز اشباع گذشته و دیگر پزشک و پرستاری برای پر کردن شیفت‌ها در بخش‌های جدیدی که در تدارک راه‌اندازی آن‌ها هستیم، وجود ندارد

درباره وضعیت پایتخت نیز پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با تاکید بر «لزوم قرنطینه تهران»، گفت که میزان ابتلا به کرونا روز به روز بیشتر می‌شود و میزان مرگ و میر همچنان افزایشی است و باید چرخه انتقال را با تعطیلی و قرنطینه به صورت موقت قطع کرد.

با این حال مقام‌های حکومتی از جمله ابراهیم رئیسی که اکنون بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی نشسته تاکنون برنامه‌ای برای مهار وضعیت فوق بحرانی کرونا ارائه نداده‌اند و با درخواست دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان بهداشت و درمان برای تعطیلی و قرنطینه نیز موافقت نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More