شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وضع تحریم‌های جدید آمریکا هم‌زمان با درخواست ایران برای کاهش فشارها در پی بحران کرونا

 

وزارت خارجه آمریکا نام برخی افراد،‌ محققان و شرکت‌های ایرانی مرتبط با فعالیت‌های پتروشیمی و برنامه هسته‌ای ايران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

این اقدام روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه و در پی تشدید درگیری‌های نظامی اخیر  میان نیروهای حشدشعبی متحد ایران، با نیروهای نظامی آمریکا در عراق صورت گرفته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته خواستار کاهش تحریم‌ها برای مقابله با کرونا شده بودند.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اسامی پنج متخصص هسته‌ای ایرانی که در پروژه محرمانه‌‌ای به نام «عماد» مشارکت داشته‌اند منتشر و آن‌ها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. واشینگتن می‌گوید این پروژه مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای بوده است.

نام کامران دانشجو مدیر پروژه،‌ محمدمهدی هادوی ناظر پروژه، عارف بالی لاشک متخصص ارشد پروژه، مهدی تهرانچی ناظر پروژه و علی مهدی‌پور عمرانی متخصص ارشد پروژه در این فهرست قرار دارد.

این بیانیه گفته است: «افرادی که برای برنامه‌های حساس گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران فعالیت می‌کنند باید از خطرات مالی و اعمالی که در معرض آن قرار می‌گیرند، آگاه باشند.»

وبسایت «نشنال» در همین زمینه نوشته که پروژه «عماد» در پی قرار دادن دستگاهی احتمالا هسته‌ای در موشک شهاب-۳ بوده است.

علاوه بر این، بر اساس فهرستی که دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر منتشر کرده بود، نام سه فرد و ۹ شرکت ایرانی مشمول تحریم‌های بانکی، توقیف دارایی‌ها و منافع و همچنین منع ورود به این کشور شده است.

این افراد و شرکت‌ها در ارتباط با فعالیت‌های پتروشیمی ایران ذیل دستور اجرایی ۱۳۸۴۶ قرار گرفته‌اند.

در میان این فهرست نام محمدحسن طلوعی مدیرعامل «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح»، حسین توکلی مدیرعامل «شرکت بین‌المللی سهامی محدود SPI» و رضا عبادزاده سمنانی مدیرعامل «شرکت مین‌استریت ۱۰۹۵» قرار داده شده است.

همچنین ۹ شرکت‌ به دلیل خرید و فروش مالی، امور فروش،‌‌ بازاریابی و انتقال محصولات پتروشیمی ایران مشمول تحریم‌های جدید شده‌اند.

در این فهرست نام شرکت بین‌المللی سهامی محدود «SPI» در آفریقای جنوبی، شرکت «مک فلای» مستقر در هنگ‌کنگ، شرکت صادرات و واردات «خورشید طلایی» دالیان در چین، شرکت «مین استریت ۱۰۹۵» آفریقای جنوبی، شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح ایران» که با SPI آفریقای جنوبی همکاری داشته، شرکت بین‌المللی تیانی، مدیریت کشتیرانی اوکسینگ، شرکت ساترن اوسیس و کشتیرانی سی چارمینگ دیده می‌شود.

این فهرست در حالی منتشر می‌شود که پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای این افراد و شرکت‌ها را مرتبط با «رفتارهای خشونت‌آمیز» ایران عنوان کرده بود.

پمپئو در بیانیه خود گفت: «اقدامات این افراد و اشخاص درآمدی برای رژیمی ایجاد می‌کند که از آن برای تامین اعتبار ترور و سایر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، مانند حملات موشکی اخیر به نیروهای عراقی و ائتلاف واقع در اردوگاه تاجی عراق، استفاده می‌کند.»

 

درخواست ایران برای کاهش تحریم‌ها

صدور فهرست تحریم‌‌های جدید در پی آن صورت گرفت که با تشدید شیوع کرونا در ایران،‌ مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار رفع تحریم‌ها شده بودند.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با ضبط یک پیام ویدیویی نوروزی در همین زمینه اظهار کرده بود که این تحریم‌ها موجب «سلب حق ایران در دسترسی به دارو،‌ غذا و سایر اقلام بشردوستانه» شده است.

‌ او پیش از این نیز با نوشتن نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد تحریم‌ها را «مانعی عمده» بر سر راه مبارزه با کرونا خوانده و خواستار رفع آن‌ها شده بود.

حسن روحانی، رییس جمهوری، نیز در نامه‌ای به رهبران جهان سیاست‌هایی که موجب تضعیف شرایط اقتصادی کشور هم‌زمان با بحران کرونا می‌شود را مورد انتقاد قرار داده بود.

هم‌زمان با اعلام فهرست تحریم‌های آمریکا، روزنامه گاردین خبر داده است که بریتانیا به صورت خصوصی فشارهایی را بر دولت آمریکا با هدف کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای مبارزه با بیماری کرونا وارد کرده است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم به شبکه «المیادین» گفته است با پمپئو  درباره حمایت از ایران برای مقابله با کرونا صحبت کرده است. او افزود آمریکا با تعلیق برخی تحریم‌ها علیه ایران در موارد اضطراری موافقت کرده است

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More