شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر کشور: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون نفر در ایران بیکار شدند

 

در حالی که آمارهای مختلفی از بیکارشدگان در ایران طی سال ۹۹ منتشر شده، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، گفت در این سال بیش از یک میلیون نفر در ایران بر اثر شیوع کرونا شغل خود را از دست دادند.

رحمانی فضلی شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر این که آثار اقتصادی کرونا در ایران «گسترده بود»، اضافه کرد سال ۹۹ «سال بسیار سختی» بود.

او همچنین گفت بر اثر شیوع کرونا و محدودیت‌های آن، «تقاضا و خرید و فروش در بازار کم شد».

دو هفته پیش، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به نقل از داده‌های مرکز آمار ایران از جداشدن ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت فعال کشور در پاییز ۹۹ در مقایسه با پایان سال ۹۸ خبر داد.

این روزنامه با تاکید بر این که «۱.۵میلیون نفر قید کار و یافتن شغل را زده‌اند»، ادامه داد: «از طرفی یک‌میلیون نفر از تعداد شاغلان نیز کم شده و در پاییز جاری به ۲۳میلیون رسیده است.»

تعداد میلیونی بیکارشدگان در ایران بر اثر کرونا در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، همه بیکارشدگان بیمه بیکاری دریافت نکردند.

مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار روز ۱۸ اسفند به خبرگزاری مهر گفت فقط ۶۷۰ هزار نفر از بیکارشدگان در ایران بیمه بیکاری دوره کرونا را دریافت کردند.

او اضافه کرد هنوز ۶۲ هزار نفر که خود را بیمه کرده بودند و بیکار شده‌اند، هنوز بیمه بیکاری خود را دریافت نکرده‌اند.

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در فروردین ۹۹ در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.»

او اضافه کرد: «بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند و ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در اردیبهشت ۹۹ درباره پیامدهای اقتصادی کرونا در ایران تخمین زده بود که بین دو میلیون ۸۰۰ هزار تا شش میلیون نفر در ایران شغل خود را بر اثر شیوع این بیماری از دست می‌دهند.

همزمان روزنامه همشهری به نقل از حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار، نوشت بر اساس برآورد انجام شده «در بخش کارگری در جریان شیوع کرونا بیش از پنج میلیون بیکاری مطلق در کشور داریم.»

علاوه بر بیکاری گسترده، در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از کمبود و گرانی شدید کالاهای اساسی مردم مثل مرغ منتشر شده است.

وزیر کشور در اظهارات اخیر خود گفت: «وقتی می‌بینم مردم چندین ساعت در صف می‌ایستند و تحقیر می‌شوند، قابل تحمل نیست.»

رحمانی فضلی در زمینه کمبود مرغ و تخم مرغ، برخی را به «احتکار» و دستگاه‌های دولتی را نیز به عدم نظارت در زمینه «توزیع عادلانه» متهم کرد.

او گفت به تازگی دولت تصمیم گرفته بدون «تاکید و پافشاری بر منشا ارزی» از بازارچه‌های مرزی کالاهای اساسی را وارد کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More