شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر کشور ایران: شورای امنیت کشور درباره اینترنت تلفن همراه تصمیم می‌گیرد

در حالی که اینترنت تلفن‌های همراه در ایران همچنان قطع است، عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور ایران در جلسه هیات دولت اعلام کرد جلسه شورای امنیت کشور  در این باره عصر چهارشنبه برگزار خواهد شد.

پیشتر گفته شده بود که دستور قطعی اینترنت تلفن همراه از سوی وزیر کشور ایران صادر شده است.

همچنین رحمانی فضلی، شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی، درباره قطعی اینترنت نیز گفت: «به معنای این نیست که همه مسئولینی که دستور به قطع اینترنت دادند اهمیت اینترنت بر اقتصاد و کسب و کار مردم را نمی‌دانند اما ما با منفعت عمومی و امنیت جان مردم روبه‌رو بودیم.»

او با «اغتشاشات» خواندن این اعتراضات و ارائه آمارهایی از خسارات دولت، سعی کرد روایت رسمی جمهوری اسلامی از این اعتراضات را ثابت کند.

وزیر کشور بدون ارائه آمار کشته یا زخمی شدگان اعتراضات اخیر ایران گفت: «نیروهای زخمی و مجروح از بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دو برابر نیروهایی بود که در این حوادث آسیب دیده‌اند.»

در حالی که مجلس ایران در هفته‌های اخیر، در پی ممنوعیت پخش اعترافات تلویزیونی بوده، رحمانی فضلی که پیشتر در صداوسیما مقام داشت، گفت: «اعترافات اغتشاشگران باید در تلویزیون پخش شود».

رحمانی فضلی گفت: «ما تا بعدازظهر روز جمعه مشکلی نداشتیم اما هنگامی که رسانه‌های خارجی متوجه اجرای طرح شدند شروع به تحریک و تهییج کردند و تصاویری از دی‌ماه سال ۹۶ مرتب منتشر می‌کردند به این معنا که این اتفاقات الان در کشور رخ می‌دهد. همچنین تصاویری از عراق منتشر می‌کردند به عنوان خیابان‌های کشور.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که «هسته‌های پنج یا شش نفره که حتما همراه آنها یک خانم بود» مردم را تهیج می‌کردند «و معمولا به سلاح‌هایی همچون کوکتل‌مولوتوف مسلح بودند و دست به آتش زدن اموال عمومی و اموال خصوصی مردم زدند.» 

او با بیان این که «شعارها نیز برانداز و تند شد»، ادامه داد: «در این اغتشاشات ۷۳۱ بانک را آتش زدند تا بانک‌ها نتوانند به مردم خدمت ارائه کنند. ۱۴۰ مکان دولتی، ۹ مکان مذهبی، ۳۰۷ خودرو مردم، ۱۰۷۶ موتورسیکلت نیز به آتش کشیده شد.»

همچنین به گفته این مقام امنیتی، در این اعتراضات، «بیش از ۵۰ مورد حمله به پایگاه و پاسگاه‌های امنیتی بوده» است.

وزیر کشور با بیان این که اعتراضات سه شب ادامه پیدا کرد، گفت: «در پنج یا شش استان شدت اغتشاشات زیاد بود که بیشتر از ۵۰ درصد نیز در مناطق حاشیه‌ای بود. در شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و تهران شرایط متفاوت بود.»

به گفته این مقام دولتی، معترضان «در یکی از شهرها قصد داشتند یک مخزن بزرگ بنزین را منفجر کنند، اگر موفق می‌شدند نصف آن شهر می‌سوخت». همچنین «در یکی از شهرهای ما انبار ذخیره استراتژیک که هزاران تن برنج و شکر در آن بود گزارش شد که اگر نیروهای انتظامی تا یک ساعت دیگر به آنجا نرسد توسط اغتشاشگران به آتش کشیده می‌شود. ۸۰ نفر از آنها داخل انبار هم رفتند.»

در حالی که رهبران جمهوری اسلامی مدعی دخالت نیروهای خارجی در اعتراضات ایران هستند، رحمانی فضلی نیز گفت: «دخالت نیروهای خارج مستقیم و آشکار توسط مقامات آمریکایی، اروپایی و رژیم صهیونیستی اعلام شد و از این اغتشاشات حمایت کردند و رسانه‌های آنها نیز با انتشار تصاویر سعی در تهییج داشتند. خودشان اعلام کردند از یک سال و نیم قبل آموزش‌هایی را درخصوص ایجاد اغتشاشات انجام دادند.»

او گفت که از سازمان مجاهدین خلق، هواداران سلطنت و نیروهای «تکفیری» نیز در این اعتراضات بود و «حتی افرادی بودند که دستگیر شدند و اقرار کردند که پول داشتند و پول را توزیع می‌کردند. سران و لیدرهای قاچاق اسلحه نیز بودند.»

در حالی که مقام‌های قضایی ایران بر برخورد شدید با معترضان تاکید کرده‌اند، این مقام دولت روحانی نیز تاکید کرد: «قطعا با لیدرها و سردسته‌ها برخورد ویژه انجام می‌شود و افرادی که مرتکب شرارت، قتل، تجاوز به عنف شده‌اند، باید به جرائم‌شان رسیدگی شود. بقیه افرادی هستند که دست به غارت و ارعاب زدند و مسلحانه آمده بودند که باید به جرم آنها رسیدگی شود.»

رحمانی فضلی همچنین از مداخله خامنه‌ای در دومین روز اعتراضات و «اشرار» خواندن معترضان دفاع کرد و گفت: «پیام امیدبخش، موثر، نافذ و دقیقی که مقام معظم رهبری صبح یکشنبه دادند، وحدت را در کشور حاکم کرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More