شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر راه و شهرسازی: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار را شناسایی کردیم که بیش از یک واحد مسکونی دارند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، از شناسایی دو میلیون و ۷۰۰ هزار  «خانوار» خبر داد که «مالک بیش از یک واحد مسکون» هستند و به صراحت خواهان واگذاری خانه‌ها و واحدهای مسکونی خالی از سوی مردم به طرح دولتی «اقدام ملی مسکن» شد و گفت که در ازای این واحدها به مردم زمین شهری می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی، یک روز بعد از آنکه «انتشار آمار و اطلاعات مربوط به قیمت و بازار ماهانه مسکن» را ممنوع کرد، طی سخنانی در مراسم اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان کشور، گفت که از امروز پیامک‌هایی برای دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانواری که مالک بیش از یک واحد مسکونی هستند ارسال خواهد شد تا وضعیت این واحد‌ها را پس از یک فرآیند رفت و برگشت، مشخص شود و این اطلاعات پس از بارگذاری در سامانه ملی املاک و مسکن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد تا اقدامات بعدی صورت گیرد.

محمد اسلامی تعداد واحدهای مسکونی خالی در تهران را بیش از ۵۳۰ هزار واحد اعلام کرد و افزود که در تهران ۵۳۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که بر اساس اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان کشور و با ارسال پیامک و بازخورد آن، می‌توانیم بگوییم بیشترین خانه‌های خالی در کدام منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی به صراحت خواهان واگذاری خانه‌ها و واحدهای مسکونی خالی از سوی مردم به دولت شد و گفت: «به کسانی که دارای واحد‌های مسکونی خالی یا طرح‌های نیمه‌تمام هستند، اگر واحد خود را در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار دهند، زمین مرغوب شهری می‌دهیم تا مجددا ساخت و ساز کنند.»

محمد اسلامی با استقبال از افزایش مالیات بر خانه‌های خالی، گفت این اصلاحیه که در مجلس تکمیل شده است، بازدارندگی لازم را دارد، چون نرخ مالیاتی که در قانون قبلی مشخص شده بود بازدارندگی لازم را نداشت اما میزانی که در قانون جدید مشخص شده با تصویب، اجرایی می شود و این قانون بازدارنده‌تر است.

این مقام ارشد دولتی تاکید که با حفظ حقوق مالکیتی که قانون مشخص کرده است «باید طبق ضوابط، اگر کسی می‌خواهد خانه خالی خود را نگه دارد عوایدی که از آن به دست می آورد را باید بر اساس قانون پرداخت کند.»

او افزود با اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان، نباید اجازه دهیم منابع به بازار مسکن تهاجم کند و قیمت‌ها بالا برود چون مسکن محل سرمایه گذاری و تولید ثروت نیست بلکه مسکن نیاز خانواده است.

بحران مسکن با افزایش قیمت دلار و شیوع کرونا در ایران تشدید شده و درحالی که از ماه‌ها قبل مقام‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند از محل ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاص یافته به مبارزه با کرونا، برای کمک به مستاجران، وام ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد اما این طرح هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

علاوه بر این، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه ۲۷ مرداد گفت که هدف اصلی ما احداث سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری مطابق طرح جامع مسکن بود که در سال گذشته فقط ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد.

او گفت که برای جبران کمبود ۴۰۰ هزار واحدی ساخت مسکن طی یک سال گذشته «برنامه اقدام ملی مسکن» را راه اندازی کردیم که ۱۰۰ هزار واحد آن در بافت فرسوده است ولی در این طرح از ۵۳۰ هزار نفر که تایید نهایی شدند، تاکنون فقط ۱۶ هزار نفر در بانک عامل بخش مسکن، حساب افتتاح کرده‌اند.

اسلامی به طور ضمنی از ناکامی در برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نوسازی بافت فرسوده نیز خبر داد و گفت که فکر می‌کردیم اگر روی بافت فرسوده تمرکز شود، به راحتی می‌توان این بافت را احیا کرد اما در سال گذشته تنها ۱۳ هزار نفر متقاضی ساخت مسکن در بافت فرسوده بودند و به دلیل عدم استقبال مردم، هدف ۱۰۰ هزار واحد در این بخش محقق نشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More