شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر راه‌ از ورود اولین محموله واکسن روسی کرونا در هفته آینده خبر داد: ونزوئلا هم ده میلیون دُز خرید

یک روز بعد از نامه اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران به حسن روحانی مبنی بر «غیرموجه و خطرآفرین» بودن واکسن روسی کرونا، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که اولین پرواز برای واردات واکسن روسی هفته آینده انجام می‌شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، بامداد دوشنبه سیزدهم بهمن ماه از انجام نخستین پرواز برای واردات اولین محموله واکسن روسی کرونا تا هفته آینده خبر داد و گفت که مقدمات لازم برای انجام پروازهای انتقال واکسن کرونا از روسیه انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

همزمان با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرد که به زودی اولین محموله از خرید ۱۰ میلیون دُزی واکسن روسی کرونا وارد کاراکس خواهد شد.

این درحالی است که ۹۸ عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران روز یک‌شنبه در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به «نحوه انتخاب، تایید و خرید» واکسن روسی کرونا ابراز نگرانی کردند و آن را «غیرموجه و خطرآفرین» دانستند.

در نامه اعضای سازمان نظام پزشکی به رییس جمهوری اسلامی تاکید شده که واکسن روسی اسپوتنیک وی «تاییدیه‌های حداقلی جهانی را طی نکرده و اثربخشی و بی‌خطربودن آن در کشور تولیدکننده نیز با ابهام و اعتراض مواجه است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در پاسخ به مطالبه عمومی برای خرید و واردات واکسن کرونا، تاکنون انبوهی از اظهارات ضد و نقیض را از مشکل نقل و انتقال پول، نبود منابع مالی، فقدان امکانات نگهداری واکسن فایزر و مدرنا، خرید واکسن از کوواکس، ساخت واکسن در داخل، تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا، خرید واکسن از چین و روسیه و هند را بیان کرده‌اند.

 با این حال از زمانی که علی خامنه‌ای به صراحت گفت که «خرید و واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است»، مقام‌های دولت و وزارت بهداشت نیز عنوان کردند که تمرکز آنها بر تولید واکسن مشترک با کوبا و همچنین در داخل ایران است.

پس از سفر هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به مسکو، بلافاصله سازمان و داروی وزارت بهداشت مجوز اضطراری استفاده از واکسن روسی کرونا به نام اسپوتنیک وی را صادر کرد. سپس کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی اعلام کرد که قرار خرید و واردات آن نیز امضا شده است.

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که نتایج فاز سوم واکسن فایزر‌بایونتک و مدرنا تایید شده است اما درباره واکسن‌هایی که مقام‌های دولت در صدد خرید آن از چین، هند، روسیه هستند، «هنوز اطلاع  دقیقی در خصوص مطالعات بالینی آنها منتشر نشده و ما نمی‌دانیم که این واکسن‌ها فاز سوم مطالعات را پشت سر گذاشته‌اند یا نه.»

نایب رییس انجمن داروسازان ایران افزود اگر واکسن سازهای روسی و چینی شفافیتی که در کشورهای غربی در رابطه با دارو و واکسن‌ها وجود دارد را ارائه کنند به نظر می‌رسد تفاوتی نمی‌کند که واکسن از کدام کشور خریداری و تامین شده باشد.

فاطمی همچنین گفت که اطلاعاتی که از واکسن اسپوتنیک وی و واکسن دوم روسی کرونا موجود است، داده‌های خود روسیه است و امکان بررسی‌ مستقل و انتشار عمومی آنها هنوز فراهم نشده تا نهادهای علمی معتبر در جهان صحت وسقم آنها را تایید کنند و به همین دلیل متخصصان ایران و جهان هم در خصوص آنها تردید دارند.

مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران نیز در نامه روز یک‌شنبه خود به حسن روحانی در دسترس نبودن «اطلاعات شفاف از مراحل تحقیق و ساخت واکسن اسپوتنیک وی»، تایید نشدن این واکسن از سوی «هیچ یک از منابع معتبر جهانی»، تردید در «اثربخشی و بی‌خطری آن» را از دلایل «غیرموجه و خطرآفرین» بودن خرید واکسن روسی عنوان کرد.

همزمان با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نیکلاس مادورو روز یک‌شنبه اعلام کرد که ونزوئلا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونای اسپوتنیک وی از روسیه خریداری کرده است و اولین محموله این واکسن‌ به زودی وارد این کشور می‌شود. مادرو همچنین گفت که ونزوئلا برای خرید واکسن کرونا از کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More