شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع بریتانیا: نگران حفاظت از محموله‌های خود در تنگه هرمز هستیم

 پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا روز پنجشنبه ۲۷ تیر، نگرانی خود را در زمینه امنیت محموله‌های این کشور در خلیج فارس اعلام کرد.

رویتزر به نقل از وزیر دفاع بریتانیا نوشت، «ما به حق در زمینه حفاظت از محموله‌هایمان در تنگه هرمز نگران هستیم.»

وزیر دفاع بریتانیا در حالی نگرانی خود را در این زمینه ابراز می‌دارد که روابط بین ایران و بریتانیا، طی دو هفته‌گذشته تنش‌آلود شده است.

هفته گذشته، بریتانیا از تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش این کشور در آب‌های خلیج فارس خبر داد؛ ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

بریتانیا  جمعه گذشته از اعزام ناو جنگی «دانکن» به منطقه خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که این ناو قرار است جایگزین ناو «مونتروز» شود که اکنون در این منطقه است. گفته می‌شود ناو مونتروز مانع اقدام ایران برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس شده است.

یک هفته پیش از آن، یک ابرنفتکش حامل نفت ایران با نام «گریس۱» در تنگه جبل الطارق توقیف شد.

در پی آن، مقام‌های ایران با محکوم کردن اقدام بریتانیا، خواستار آزادی فوری این نفتکش شدند. علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، اقدام اخیر بریتانیا را مصداق «دزدی دریایی» دانست و هشدار داد این اقدام «بی‌پاسخ» نخواهد ماند.

در همین حال، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز چهارشنبه، ۲۶ تیر اعلام کرده که قرار است درباره نفتکش «گریس۱»، با فابین پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق گفت‌وگو کند.

اما تازه‌ترین تحولاتی که در منطقه خلیج فارس روی داده، ناپدید شدن نفتکش «ریاح» است که دو مقام آمریکایی آن را «مرموز» خوانده‌اند.

این در حالی است که ساعاتی پس از انتشار خبر ناپدید شدن نفتکش ریاح، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از امدادرسانی ایران به این نفتکش خارجی خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More