شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دفاع اسرائیل: پهپاد حمله به کشتی مرسر استریت از خاک ایران پرتاب شده است

 

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت بر اساس ارزیابی این کشور، پهپاد به‌کار گرفته شده در حمله به کشتی مرسر استریت از خاک ایران و با تایید رهبر جمهوری اسلامی پرتاب شده است.

به گزارش جروزالم پست، گانتز در گردهمایی ۶۰ سفیر کشورهای خارجی در تل‌آویو با اشاره به این که «ایران از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده استفاده می‌کند»، جمهوری اسلامی را به اخلال در تجارت بین‌المللی در دریاها و همچنین حملات سایبری متهم کرد.

در حمله اخیر به یک نفتکش تحت مدیریت اسرائیل به نام مرسر استریت که در آب‌های دریای عمان در حرکت بود، ناخدای رومانیایی کشتی، و یک نیروی بریتانیایی حفاظت کشتی کشته شدند.

اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی را مسئول این حمله دانستند، اما ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

پیشتر برخی گزارش‌ها، از پرتاب پهپاد این حمله از خاک یمن و توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران حاکی بودند و نشریه دیلی اکسپرس از اعزام نیروهای ویژه بریتانیایی به یمن برای جست‌وجوی عاملان این حمله خبر داد.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین درباره تهدید زمینی جمهوری اسلامی گفت که تهران «از طریق نیروهای نیابتی خود در عراق، یمن، سوریه، لبنان و غزه فعالیت می‌کند».

گانتز همچنین درباره خطر دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی هشدار داد که تهران دو ماه تا دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد.

یک روز پیش از دیدار نخست وزیر اسرائیل و رییس جمهوری آمریکا، گانتز از جامعه بین‌المللی خواست تا یک طرح پیشگیری جدید در نظر بگیرند که شامل احیای توافق هسته‌ای ایران نشود.

به گزارش جروزالم پست، قرار است در دیدار نفتالی بنت با جو بایدن، نخست وزیر اسرائیل چنین طرح جایگزینی را به رییس جمهوری آمریکا ارائه کند.

وزیر دفاع اسرائیل ادامه داد دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی می‌تواند یک مسابقه تسلیحاتی را در منطقه و کل جهان آغاز کند، اما افزود اسرائیل دیپلماسی را درباره ایران ترجیح می‌دهد.

گانتز با این حال با اشاره به اقدام نظامی در صورت نیاز گفت: «دولت اسرائیل ابزارهای لازم را دارد و در انجام این کار تردید نخواهد کرد. من این احتمال را رد نمی‌کنم که اسرائیل مجبور باشد در آینده برای جلوگیری از ایران هسته‌ای اقدامی انجام دهد.»

او افزود: «همه اقدامات تجاوزگرانه ایران تاکنون بدون توانایی هسته‌ای انجام شده، تصور کنید اگر ایران به قابلیت‌های هسته‌ای دست یابد چه اتفاقی می‌افتد؟»

همزمان، آویو کوخاوی، ریيس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفت به‌دلیل پیشرفت برنامه‌‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، ارتش اسرائیل برنامه‌های عملیاتی خود را تسریع می‌کند و بودجه دفاعی که به تازگی تصویب شده برای این منظور است.

تاکنون شش دور مذاکر احیای برجام برگزار بدون دستیابی به نتیجه برگزار شده و دور هفتم آن به دولت ابراهیم رئیسی واگذار شده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های دفاعی اسرائیل از کند شدن روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران طی سه ماه اخیر خبر داد و نوشت این کاهش بیشتر به دلیل تمدید مذاکرات میان ایران و آمریکا و اروپاست تا کمبود توانایی‌.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More