شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه ایالات متحده: حمله راکتی به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد کار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به حمله راکتی به سفارت ایالات متحده و منطقه سبز بغداد، آن را حمله آشکار و بی‌شرمانه «شبه نظامیان مورد حمایت ایران» به بغداد و غیرنظامیان عراقی خواند و هشدار داد که «این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات کننده خود را متوقف کنند».همزمان برهم صالح رییس جمهوری عراق، عمار حکیم رهبر جریان حکمت و هادی العامری، رییس اتحاد الفتح و دبیرکل سازمان بدر، نیز این حملات را محکوم کرده و درباره پیامد چنین حملاتی هشدار دادند.

در جریان حمله راکتی شامگاه یک‌شنبه ۳۰ آذر ماه به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا بین ۸ تا ۱۱ راکت کاتیوشا به سوی این منطقه شلیک شد که در نتیجه اصابت تعدادی از این راکت‌ها به بخشی از محوطه سفارت ایالات متحده آسیب وارد شد، یک سرباز عراقی زخمی شد و چند مجتمع‌ مسکونی شهروندان عراقی نیز دچار آسیب شدند.

وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از این حمله در صفحه توییتر خود با بیان اینکه «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌شرمانه به بغداد حمله کرده و غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند»، گفت: «مردم عراق حق دارند که این مهاجمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهند» و «این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات کننده خود را متوقف کنند.»

سفارت آمریکا در بغداد، دقایقی پس از حملات راکتی یک‌شنبه شب، این حملات را نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت دولت عراق خواند و از همه رهبران سیاسی و دولتی عراق خواست تا برای جلوگیری از چنین حملاتی گام بردارند.

حملات راکتی شامگاه یک‌شنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد در حالی رخ داد که کنت مکنزی، فرمانده سنتکام روز یک‌شنبه در سفری به پایتخت عراق با عبدالامیر رشید یارالله، رییس  ستاد ارتش عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرمانده سنتکام ستاد مرکزی ارتش آمریکا، ساعاتی پیش از حملات راکتی شامگاه یک‌شنبه و در جریان سفر خود به عراق، گفت که «ما آماده دفاع از خود و دوستان و متحدان خود در منطقه هستیم و آماده‌ایم تا در صورت لزوم واکنش نشان دهیم».

مکنزی افزود که «برآورد من این است که ما در موقعیت بسیار خوبی قرار داریم و برای هر کاری که ایران یا متحدان آن انجام دهند، آماده‌ایم.»

فرمانده سنتکام همچنین هشدار داد در صورتی‌که ایران برای سالگرد قاسم سلیمانی، حمله‌ای انجام دهد، آمریکا «آماده پاسخگویی» است.

همزمان شبکه العربیه خبر داد فرماندهی مرکزی ایالات متحده به ارتش عراق اطلاع داده است که واشینگتن در صورت تهدید منافع خود ساکت نخواهد ماند.

حملات راکتی گسترده شامگاه یک‌شنبه به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا درحالی انجام شد از ماه مهر ماه، ماه اکتبر، حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به منطقه سبز بغداد کاهش چشم‌گیری داشت.

دفتر برهم صالح، رییس جمهوری عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات راکتی شامگاه یک‌شنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز را «اقدامی تروریستی» و عاملان این حملات را «جنایتکار و قانون‌شکن» خواند.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق تاکید کرد که «از نیروهای امنیتی عراق می‌خواهیم ضمن تعقیب این گروه‌های جنایتکار و قانون‌شکن و تحویل آنها به دستگاه قضایی، مانع از تکرار حوادث این چنین در جهت حفاظت از منافع عالی کشور و تضمین امنیت و ثبات برای شهروندان شوند.»

در این بیانیه، این حملات «حمله به حاکمیت عراق و تلاش ملی برای حفظ اقتدار حکومت» توصیف شده و آمده که «تداوم چنین اعمال جنایت‌کارانه‌ای امنیت و زندگی شهروندان بی‌گناه و دارایی‌های‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

بیانیه ریاست جمهوری عراق تاکید کرد که این اقدام به وجهه بین المللی عراق و روابط خارجی آن از طریق هدف قرار دادن هیات‌های دیپلماتیک که مسئولیت حفاظت از آنها بر عهده عراق است آسیب می‌زند.

همزمان جروزالم پست نیز در گزارشی، حمله به سفارت آمریکا را به نیروهای مورد حمایت ایران نسبت داد و با اشاره به اینکه در گذشته نیز راکت‌های ۱۰۷ میلیمتری کاتیوشا، از سوی نیروهای مورد حمایت ایران استفاده شده، تاکید کرد که اگرچه این حملات اتفاقی تازه نیست، اما دقیق‌تر و گسترده‌تر از حملات پیشین است.

هادی العامری، رییس اتحاد الفتح و دبیرکل سازمان بدر، نیز حملات راکتی شامگاه به سفارت آمریکا و منطقه سبز را  را «هدف قراردادن نمایندگی‌های دیپلماتیک و ترور غیرنظامیان» در بغداد خواند و آن را محکوم کرد. او از دستگاه‌های امنیتی عراق را به اجرای قانون و حفظ امنیت فراخواند.

عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به حمله راکتی به منطقه سبز و سفارت آمریکا، نیز با بیان اینکه هدف قرار دادن هیات‌های دیپلماتیک اقتدار و وجهه عراق را در افکار عمومی جهان زیر سوال می‌برد، تاکید کرد که این حملات «زندگی شهروندان در مناطق اطراف هیات‎های دیپلماتیک را نیز به خطر» می‌اندازد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More