شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه اوکراین: می‌خواهیم بدانیم چه کسی دستور شلیک به هواپیما را داد،باید به عدالت سپرده شود

وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه بیست و یکم بهمن ماه، در جریان سفر به ایتالیا، در شهر رم و مقابل خبرنگاران با تاکید براینکه «‌ایران را برای گرفتن جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده تحت فشار گذاشته‌ایم»، گفت ما می‌خواهیم بدانیم چه کسی دستور شلیک به پرواز ۷۵۲  را داده است، زیرا باید به پیشگاه عدالت برده شود.

هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اوکراین حدود یک ماه قبل در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف موشک‌های پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا سه روز حمله سپاه پاسداران به هواپیما را انکار کردند اما پس از افشای اصابت موشک به این هواپیما از سوی مقام‌های آمریکایی و کانادایی، شنبه ۲۱ دی ماه و پس از سه روز انکار، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعتراف کرد که این هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد کیف پرواز کرده بود با ۱۷۶ سرنشین به دلیل «خطای انسانی» اپراتور سامانه موشکی تور‌ام یک پدافند سپاه پاسداران هدف قرار گرفته شده است.

با گذشت یک ماه اما هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران بازخوانی نشده و جمهوری اسلامی تاکنون اقدامی برای ارسال جعبه سیاه به اوکراین یا فرانسه که امکان بازخوانی آن را دارند، نیز انجام نداده است.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه در میان خبرنگاران در رم گفت: «جعبه سیاه و همکاری با تهران از همان ابتدا بسیار دشوار بود و ما سعی می‌کنیم به رساندن پیام‌ خود ادامه دهیم.»

او تاکید کرد که این کشور، ایران را برای تسلیم جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ سرنگون شده تحت فشار قرار داده است. شبکه خبری بلومبرگ به نقل از وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین گفت: «مساله این نیست که یک سرباز دلبخواهی شلیک کرده و واکنش بیش از حد نشان داده. ما می‌خواهیم سلسله مراتب را بدانیم. هر کسی دستور این کار را داده باید به پیشگاه عدالت برده شود.»

پرستایکو همچنین گفت حال «باید برای گرفتن جعبه‌های سیاه و راهی برای تداوم تحقیقات برنامه‌ریزی طولانی‌مدت داشته باشیم و با پنج کشور همکاری می‌کنیم.»

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز روز دوشنبه در توییتی نوشت: «به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تلفن زدم و او به من اطمینان داد که ایران به همکاری با گروه بین‌المللی همکاری و پاسخگویی، ادامه می‌دهد.» چهار شهروند سوئد در هواپیمای سرنگون شده اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، کشته شدند.

همزمان شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که ایران برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره عواملی که منجر به شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین شد، تحت فشار بین‌المللی است.

داده‌های پرواز و دستگاه‌های ضبط صدا در اتاق خلبان می‌تواند سرنخ‌هایی درباره سقوط این هواپیمای سه ساله شود.

تاکید وزیر خارجه اوکراین بر اعمال فشار بر ایران برای تحویل جعبه سیاه درحالی بیان شد که جمهوری اسلامی تاکنون از دادن جعبه سیاه به کارشناسان اوکراینی و کانادایی سرباز زده است و حتی بلومبرگ به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشته که ایران «هیچ برنامه‌ای»  برای فرستادن جعبه سیاه هواپیما به اوکراین یا کشور دیگری ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More