شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مراسم رونمایی از سنگ یادبود کشته‌شدگان پرواز۷۵۲

وزیر خارجه اوکراین: اجازه نمی‌دهیم ایران یک سرباز را مقصر این فاجعه معرفی کند

وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین، در مراسم رونمایی از سنگ یادبود سرنشینان هواپیمای اوکراینی که ۱۸دی با اصابت موشک‌های سپاه پاسداران کشته شدند، با بیان اینکه «ما خواهان افشای تمام جزییات شلیک موشک به پرواز۷۵۲ هستیم و اجازه نمی‌دهیم که ایران یک سرباز را مقصر این فاجعه معرفی کند»، گفت: «دولت اوکراین به طور جدی برای اجرای عدالت در مورد همه کسانی که در حمله به این هواپیما گناهکارند، تلاش می‌کند.»

هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، هشتم ژانویه، پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران هدف موشک‌های پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن و همچنین نوزادی که قرار بود یک ماه بعد به دنیا بیاید در این حمله کشته شدند.

روز دوشنبه  بیست و هشتم بهمن همزمان با چهلم کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در فرودگاه  بوریسپیل کیف مراسمی برای رونمایی بنای یادبود کشته‌شدگان این هواپیما برگزار شد. در آن مراسم خانواده‌های خلبان و خدمه اوکراینی هواپیما و همچنین مقام‌های دولت اوکراین و نمایندگانی از کشورهای اوکراین، کانادا، سوئد، افغانستان، آلمان و بریتانیا به عنوان کشورهایی که شهروندان‌شان در این پرواز کشته شدند، حضور داشتند.

وزیر خارجه اوکراین در این مراسم گفت که در مورد میزان جبران غرامت، ما،کشورهایی که شهروندان‌شان در این هواپیما کشته شدند، توافق كردیم كه اوکراین به نمایندگی از هر پنج كشور مذاكره كند.

پریستایکو گفت که در حال حاضر مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایرانی برای پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان و شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال مالک هواپیما در حال انجام است.

وزیر خارجه اوکراین همچنین گفت که دولت این کشور  به خانواده‌های کشته‌شدگان اوکراینی پرواز۷۵۲ کمک کرده است، اما تاکید کرد که این فقط کمک بوده است و نه غرامتی که باید به آنها پرداخت شود.

او با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، گفت که در این دیدار باردیگر از دولت ایران خواست تا جزییات  و دلایل هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی را اعلام کند.

وزیر خارجه اوکراین گفت: «ما به عنوان وزارت خارجه و همچنین دولت اوکراین به طور جدی برای اجرای عدالت در مورد همه کسانی که در حمله به این هواپیما گناهکارند، تلاش می‌کنیم.»

او خطاب به خانواده‌های کشته شدگان پرواز۷۵۲ گفت: «می‌دانم که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم زندگی بستگان شما را بازگردانیم، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که خواستار جبران خسارت و اجرای عدالت شویم.»

وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین، دو روز قبل نیز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با محمد جواد ظریف گفتگو کرده بود. او ساعاتی بعد از این ملاقات در گفت و گو با ایران‌اینترنشنال تاکید کرد که ایران باید خواسته کشورهای خسارت دیده را برآورده کند وگرنه با واکنش موثر جامعه بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

پریستایکو همچنین گفت چیزی که دارم می‌بینم این است که ایران دارد واکنش نشان می‌دهد و همکاری می‌کند و می‌خواهند که اوکراینی‌ها در تحقیقات شرکت کنند.

وزیر خارجه اوکراین گفت تا زمان خواندن جعبه سیاه، اوکراین در تحقیقات شرکت دارد و بعد از خواندن جعبه سیاه درباره غرامت تصمیم‌گیری خواهد شد. او همچنین گفت با دولت ایران توافق کردیم که تمام خانواده‌ها باید صرف نظر از هویت و تابعیت‌شان غرامت مساوی دریافت کنند.

وزیر خارجه اوکراین در همان گفت‌وگو تاکید کرد که «ما ابزار فشار خودمان را داریم و جایی که نیاز باشد از آن استفاده خواهیم کرد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More