شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: حل اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین به تصمیم خامنه‌ای بستگی دارد

وزیر خارجه آمریکا گفت که حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین برای احیای برجام به تصمیم شخص علی خامنه‌ای بستگی دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه در یک مصاحبه گفت که حل اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین «عمدتا» بستگی دارد به تصمیمی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «در حال حاضر، ایران باید تصمیم بگیرد که چقدر در این کار جدی» است.

سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از آن بیان شد که روز دوشنبه نیز جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با همتای اسرائیلی خود، رووین ریولین، گفت: «ایران در زمان من هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.»

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، نیز روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه درباره مذاکرات وین برای احیای برجام، گفت که اگر تا پایان دولت کنونی این مذاکرات به نتیجه نرسد، «ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد».

ربیعی تاکید کرد: «همه این‌ها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است.»

علی خامنه‌ای مواضع جمهوری اسلامی برای احیای برجام را طی سخنرانی ۱۹ بهمن ماه ۹۹ خود اعلام کرد و گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلا لغو کند آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند.»

او افزود بعد از آنکه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، باید «ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده و آن وقت ما هم به این تعهدات برجامی برمی‌گردیم.»

خامنه‌ای تاکید کرد که «این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست بر نخواهیم گشت».

با این حال جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، همان زمان در یک مصاحبه تلویزیونی به صراحت گفت که تا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد.

عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده ایران همزمان با مذاکرات وین بارها با اشاره به شروط علی خامنه‌ای آن را مواضع قطعی نظام خواند.

دو روز قبل با سپری شدن شش دور از مذاکرات وین و درحالی که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم مذاکرات وین تعیین نشده است، عراقچی گفت:‌ «جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است و در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است.

او گفت که با توجه به مذاکراتی که داشتیم [طرف‌های مقابل] باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند.

در مقابل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز گفت که نمی‌تواند بگوید آمریکا در چه تاریخی ممکن است از گفت‌وگوهای احیای برجام خارج شود، اما خاطرنشان کرد که این تاریخ «درحال نزدیک‌تر شدن» است.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More