شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: ایران باید درباره اجرای تعهدات هسته‌ای خود پاسخگو شود

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که قصور ایران در گزارش مواد هسته‌ای خود، نقض آشکار توافقنامه‌های پادمانی است.

پمپئو روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند در کنفرانسی در وزارت خارجه از همه کشورها خواست که از ایران بخواهند به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که ایران باید به شکلی که قابل راستی‌آزمایی باشد ثابت کند فعالیت‌های پیشین هسته‌ای خود را کنار گذاشته است.

پمپئو  در این زمینه افزود: «رژیم [ایران] باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و کاملا از تعهدات پادمانی آژانس تبعیت کند. تمام کشورها باید ایران را درباره تعهداتش پاسخگو کنند اگر نه ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) کاغذ پاره‌ای بیش نیست.»

او همچنین بار دیگر درباره پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: «شورای امنیت سازمان ملل باید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اقدام کند.»

کمی قبل‌تر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در صفحه توییتر خود، از گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر داد و به گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران اشاره کرد.

او نوشت که در این گفت‌وگو «بر ضرورت ادامه همکاری خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل ارائه شفاف‌سازی لازم و دسترسی دادن به برخی سایت‌های خاص» تاکید شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که حمایت این اتحادیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «مثل همیشه مستحکم» است.

به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم همکاری مقام‌های جمهوری اسلامی در دسترسی بازرسان این آژانس به دو مرکز هسته‌ای اعلام ‌نشده ایران و همچنین پاسخ ندادن به پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های گذشته این مراکز و یک مرکز اعلام شده دیگر، خبر داده است.

همچنین رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به رویترز گفت: «ما از ایران خواستار اطلاعات و دسترسی های لازم شده‌ایم، اما تا کنون اطلاعات درخواستی خود را دریافت نکرده‌ایم.»

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در واکنش به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از دو سایت مشکوک به فعالیت هسته‌ای غیرمجاز را «غیرمبنایی» توصیف کرد و گفت ایران خواسته‌های «غیرحقوقی» را محقق نمی‌کند.

او روز چهارشنبه گفت: «آنچه مسلم است این که سؤال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست اطلاعات و دسترسی باید مبانی حقوقی داشته باشد، بدون مبانی حقوقی هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نباید اطلاعات و اجازه دسترسی بدهد.»

نخستین‌بار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهرماه سال۱۳۹۷ در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن نقشه‌ و عکس، به محلی در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب‌غربی تهران، اشاره کرد و گفت که ایران یک انبار مخفی مواد و تجهیزات هسته‌ای در این مکان دارد. نتانیاهو همچنین گفت: «اسرائیل درباره وجود این انبار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است.»







 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More