شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آلمان: بازگشت به برجام دیگر کافی نیست، به توافق گسترده‌تری نیاز داریم

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد بازگشت به توافق هسته‌ای برجام دیگر کافی نیست و توافق جدید با ایران باید برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

ماس روز جمعه ۱۴ آذر در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپیگل گفت: «بازگشت به توافق کنونی کافی نخواهد بود. باید به نوعی از توافق فراهسته‌ای دست یابیم که در راستای منافع ما نیز باشد.»

آلمان یکی از سه امضاکننده اروپایی برجام است و تا پایان سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

وزیر خارجه این کشور در ادامه گفت: «ما از ایران انتظارات شفاف داریم: نه تنها هیچ سلاح هسته‌ای نداشته باشد، بلکه هیچ برنامه موشک‌های بالیستیک که سراسر منطقه را تهدید کند.» 

او با اشاره به این که آلمان درباره ایران با دو کشور اروپایی فرانسه و بریتانیا هم‌نظر است، اضافه کرد: «علاوه بر این، ایران باید نقش متفاوتی در منطقه داشته باشد. ما به این توافق نیاز داریم، زیرا به ایران اعتماد نداریم.»

دو هفته پیش و پس از انتشار تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، این سه کشور با انتشار بیانیه‌ای میزان غنی‌سازی افزوده شده ایران را ده‌ها برابر میزان مجاز در برجام اعلام کردند و همچنین خواستار بازگشت «فوری» و «بدون درنگ بیشتر» تهران به تعهدات پیشین شدند.

این اظهارات ماس در حالی است که جو بایدن، رییس‌ جمهوری منتخب آمریکا، به تازگی بار دیگر تاکید کرد که دولت آینده او به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند.

بایدن روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «جان کلام این است که ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم به سلاح هسته‌ای برسد.»

پیش از آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود این کشور در خصوص توافقی که قبلا درباره آن مذاکره کرده، دوباره مذاکره نخواهد کرد.

ظریف روز پنجشنبه گفت حذف برنامه موشکی ایران از مذاکرات برجام، برای امتیازدهی به ایران نبوده، بلکه سایر طرفین برجام، آمادگی ترک «رفتارهای شرورانه» خود در منطقه را نداشتند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More