شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت رسیدن به مرحله مهار کرونا در ایران را «توهم» خواند

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت: «در حال حاضر، کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.»

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، پیشتر وضعیت چندین استان ایران را از نظر شیوع کرونا «سفید» اعلام کرده و دولت دستور بازگشایی مشاغل و کسب‌وکارها را صادر کرده است.

اما وزیر بهداشت، سه‌شنبه ۱۹ فروردین، در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که با حضور برخی از مقام‌های دولتی درباره شیوع ویروس کرونا در ایران برگزار شد، تاکید کرد: «مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم.»

او ادامه داد: «در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله خود وزیر بهداشت، تاکنون تاکید می‌کردند که بیماری‌زایی کرونا کمتر از آنفولانزاست، نمکی از «رفتار متفاوت» ویروس کرونا سخن گفت و بر «قتل عام» این ویروس در شهر ووهان چین تاکید کرد.

نمکی درباره منشا شیوع ویروس کرونا در ایران نیز با بیان این که «همواره گفته‌ام آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است»، توضیح بیشتر در این زمینه را به «یک جلسه غیرعلنی» موکول کرد.

او با این حال تاکید کرد: «این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است.»

همچنین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در دفاع از کارنامه حکومت ایران در زمینه مبارزه با شیوع کرونا، گفت که مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای غربی «در چمن‌های بیرون بیمارستان آواره‌اند»، و «سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا ما تجربه خود را به آنها منتقل کنیم.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در این جلسه گفت: « در خیلی از استان‌ها کاهشی است مثلا از گیلان پرسیدم که گفتند در ایام عید ۲۰۰۰ نفر در تخت بیمارستانی بستری بودند که الان به ۴۰۰ تخت رسیده است. وضعیت مازندران و خراسان هم همین گونه است.»

این اظهارات در حالی است که بر اطلاعاتی که به ایران اینترنشنال رسیده، روند افزایش ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، در بیشتر استان‌های این کشور تا روز چهاردهم فروردین ادامه داشته است. 

همچنین کارشناسان نسبت به کاهش سخت‌گیری‌ها و بازگشایی ادارات و مراکز تولیدی به مقام‌های ایران هشدار داده‌اند.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، نیز در جلسه علنی مجلس، با تاکید بر این که «دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است»، گفت که با توجه «به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.»

۱۱ روز پس از درخواست روحانی‌ از علی خامنه‌ای برای برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در زمینه مقابله با کرونا، رهبر جمهوری اسلامی با این درخواست موافقت کرد.

این در حالی است که خامنه‌ای پیشتر با تصویب مجلس در برخی موارد با برداشت از ذخایر صندوق توسعه ملی موافقت کرده بود؛ از جمله اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو به نیروی قدس سپاه پاسداران و اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو به صداوسیما در فروردین‌ماه سال گذشته.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More