شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت دولت رئیسی: نمکی در مقابله با کرونا مانند الماس درخشید

 

بهرام عین‌اللهی، وزیر جدید بهداشت، سعید نمکی را «شهید زنده» خواند و گفت که او در مقابله با کرونا «مانند یک الماس درخشید».

عین‌اللهی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور در مراسم معرفی خود و تودیع وزیر قبلی گفت که سعید نمکی«به نوعی شهید زنده است و راه شهدا را ادامه می‌دهد.»

او اضافه کرد: «اگر قرار بود همه چیز آرام باشد، دکتر نمکی همانند یک الماس در این عرصه کرونا، نمی‌درخشید.»

با وجود اعتراض‌های پرشمار به نحوه مقابله دولت حسن روحانی با کرونا، نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد سعید نمکی تقدیر کرده و ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران نیز به او جوایزی داده‌اند.

همچنین اظهارات مختلف سعید نمکی، از جمله عبارات تملق‌آمیز او درباره خامنه‌ای، بارها خبرساز شده است.

نمکی از جمله ۲۲ تیر ۹۹ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «تا خدا هست و دعای شما، هراسی از ویروس کرونا نداریم.» او ۳۱ شهریور نیز گفت: «رابطه من و رهبر رابطه مرید و مراد بود، اما الان به عاشق و معشوق تبدیل شده است.» او یک بار نیز در ۲۳ فروردین امسال گفت: «هر وقت فکر می‌کنم شاید این مرد بزرگ [علی خامنه‌ای] را برنجانم، بغض گلویم را می‌گیرد.»

برخی از دیگر سخنان نمکی نیز، از جمله ناسزاهای او هنگام بحث با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در تیرماه، خبرساز شد.

مدیریت سعید نمکی در وزارت بهداشت انتقادات بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است.

۳۰ آبان ۹۹ نیز رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن انتقاد شدید از سعید نمکی از سمت خود استعفا کرد.

سعید نمکی در مراسم روز پنجشنبه گفت: «در سازمان غذا و دارو با مافیای شکم‌گنده دهان‌بازی روبه‌رو بودیم که این مساله برای ما بسیار هزینه برداشت تا برخی ریشه‌های آن را در آوردیم.»

او انتقادها از وزارت بهداشت درباره وارد نشدن واکسن را رد کرد و گفت: «مگر مسئولیت واردات واکسن با وزیر است که واکسن را چه کسی وارد نکرد و چرا وارد نکرد؟»

رکورد تعداد جان‌باختگان کرونا در یک ماه اخیر چندین بار شکسته شده است. روز یکشنبه ۱۷ مرداد تعداد فوتی‌ها روزانه به ۵۴۲ نفر رسید و روز دوم شهریور نیز بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۷۰۹ تن از بیماران مبتلا به کرونا جان باختند. تعداد فوتی‌های روزانه در روزهای گذشته نیز حدود ۶۰۰ نفر بوده است.

عدم واردات واکسن نیز یکی از انتقادهای مطرح‌شده در ماه‌های اخیر بوده است. با این حال خبرگزاری فارس در گزارشی مدعی شده است که پس از تولید واکسن برکت، سرعت واردات افزایش یافت، برخی واکسن‌های خارجی ارزان شد و سینوفارم از ۱۵/۵ دلار به ۸ دلار کاهش یافت.

این خبرگزاری همچنین نوشت که «همه نهادهای تصمیم‌گیر» به دلیل عدم اطمینان از سلامت واکسن های چینی مخالف صادرات آن به ایران در ازای تست بالینی آن بودند و به دلیل «فضاسازی»رسانه‌های خارج از کشور درباره واکسن چینی و روسی همکاری مشترک با این کشورها «سخت‌تر» شده بود.

پیش از این علی لاریجانی، رییس سابق مجلس، و محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته بودند که چین حاضر به صادرات ۱۸ میلیون دوز واکسن به ایران در ازای تست بالینی آن در ایران بوده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنجشنبه نوشت که سومین محموله خریداری‌شده از کوواکس، شامل یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن آسترازنکا، وارد ایران شد و مجموع واکسن های وارداتی به ۳۰ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۲۱۰ دوز رسید.

تاکنون تنها حدود ۱۱ درصد از جمعیت ایران دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More