شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت: در مورد کنترل سفرهای نوروزی کسی به حرف من گوش نداد

 

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با تاکید بر اینکه کشور با «یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا» مواجه است گفت: «متاسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد».

نمکی روز دوشنبه ۱۶ فروردین در نشست کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: «امروز مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه‌رقمی را کاهش دهیم.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، شمار روزانه مرگ بر اثر کرونا به بیش از ۱۶۰ نفر رسیده است. این آمار پیش از نوروز دورقمی بود. 

همچنین در تعطیلات نوروز، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی به ۲۲۷ شهر افزایش یافت و وضعیت شیوع کرونا در تهران، کرج و اصفهان نیز قرمز اعلام شد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۰ اسفند سال گذشته تا روز سیزدهم فروردین یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۸۶ وسیله نقلیه بوده که نسبت به نوروز سال گذشته ۹۳ درصد افزایش داشته است.

پیشتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته بود در جریان سفرهای نوروزی «۱۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا با وجود اطلاع از بیماری خود به مسافرت رفتند.»

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی به افزایش سفرهای نوروزی آگاهی داشتند، ولی محدودیت‌هایی در زمینه تردد بین استانی وضع نکردند.

همچنین وزیر بهداشت ایران در سخنان روز دوشنبه خود در کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: «برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌‌بینم، می‌‌توانستیم به این مرحله نرسیم.»

او به شیوع گونه جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان در روزهای پایانی سال گذشته اشاره کرد و گفت: «اتفاقی که در خوزستان افتاد به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است و سختی‌هایی که کادر بهداشت و درمان در کنترل مسائل خوزستان متحمل شدند از تلاش‌ های ۱۲ ماهه برای کل کشور سخت‌تر و سنگین‌‌تر بود.»

به گفته وزیر بهداشت، «اگر همزمان سه موج [شیوع کرونا] مانند خوزستان» در ایران وجود داشت نظام سلامت این کشور «فرو می‌ریخت».

در حالی که جمهوری اسلامی متهم به پنهانکاری در زمینه آمارهای کرونا در ایران است، نمکی بار دیگر بریتانیا را به پنهانکاری در زمینه کرونای جهش‌یافته متهم کرد.

او گفت: «با توجه به زیرساخت‌های کشور بریتانیا بسیار روشن بود که آمار واقعی تعداد فوتی‌‌ها در این کشور بسیار بیشتر از آماری بود که رسانه‌‌ای می‌‌شود.»

همچنین در حالی که انتقادها از روند کند واکسیناسیون کرونا در ایران افزایش یافته، وزیر بهداشت این کشور در توجیه این شرایط گفت «اجازه ندادیم کشورمان آزمایشگاه دیگران شود.»

نمکی گفت «حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی» تاکنون واکسن کرونا نزده و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم تأکید کرده که «واکسن ایرانی» می‌‌زند.

در بهمن گذشته، پس از برگزاری نخستین دیدار عمومی خامنه‌ای، گمانه‌‌هایی درباره امکان تزریق واکسن- احتمالا فایزر- به او و شماری از مقام‌های ارشد کشور مطرح شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More