شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت ایران: قطع پروازهای چین را در اواخر دی‌ماه تقاضا کردم

در حالی که دولت جمهوری اسلامی پس از یک نشست اضطراری در روز جمعه ۱۱ بهمن، تصمیم لغو پروازها میان چین و ایران را اعلام کرد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفت که در اواخر دی ماه چنین تصمیمی را خواستار شده بود.

نمکی، روز جمعه ۲۹ فروردین، در نامه‌ای خطاب به مسعود نیلی، مشاور پیشین اقتصادی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با شیوع کرونا دفاع کرد و نوشت: «همان روزی که در اواخر دی ماه در کشور چین مورد بیماری اعلام شد، اینجانب تقاضای تشکیل جلسه اورژانسی و در روز تعطیل با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور کردم تا پروازهای مستقیم از چین به کشورمان و بالعکس قطع شود.»

این اظهارات در حالی است که نشست اضطراری دولت ایران درباره شیوع ویروس کرونا، روز جمعه ۱۱ بهمن، با حضور مقام‌های وزارت‌های بهداشت،  امور خارجه، راه و شهرسازی، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اطلاعات و کشور، با ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و پس از این نشست، علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، از لغو موقت پروازهای مستقیم ایران به چین و بالعکس خبر داد و دلیل این تصمیم را «اندیشیدن به تمهیدات بیشتر» اعلام کرد.

اما بر اساس گزارش‌ها، پروازهای چین با وجود این تصمیم دیرهنگام، در هفته‌های بعد باز هم ادامه یافت. بررسی‌های ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که برخلاف ادعای حکومت و دولت ایران، پروازهای میان ایران و چین، علی‌رغم گسترش کرونا در کشور، لغو نشده بود و این پروازها همچنان ادامه داشت. بر‌اساس این بررسی‌‌ها، شرکت هواپیمایی ماهان، از تاریخ ۱۲ بهمن تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۸، دست‌کم ۳۴ پرواز داشت که ۱۸ پرواز از ایران به چین و ۱۶ پرواز از چین به ایران بود.

همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ایران سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی ماهان را «متهمان ردیف اول» ورود کرونا به این کشور خواند و روز جمعه ۲۳ اسفند گفت که مساله ادامه پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین باید در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی پیگیری شود.

وزیر بهداشت ایران همچنین در نامه خود مطرح کرده که «بلافاصله پس از تشخیص اولین موارد آلودگی در کشور پیشنهاد تشدید محدودیت‌ها همچون تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، اجتماعات، نمازهای جمعه، مراسم عروسی و عزا، اعتکاف، راهیان نور، آستان‌های مقدس، سینماها، تئاترها، ورزشگاه‌ها و غیره پیگیری و اگرچه به سختی ولی با همراهی و همدلی به اجرا در آمد.»

این اظهارات نمکی در حالی است که حکومت ایران در روز سی‌ام بهمن از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران خبر داد، ولی مدارس این کشور در روز دهم اسفند تعطیل شد.

همچنین ایران اینترنشنال به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی بر خلاف ادعای مطرح شده از سوی حسن روحانی مبنی بر شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در سی‌ام بهمن، از اوایل بهمن ماه از شیوع این بیماری در ایران اطلاع داشته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More