شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر بهداشت از کشف کرونای ترکیبی «هندی-کالیفرنیایی» در ایران خبر داد

 

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونای جهش‌یافته آفریقای جنوبی و بریتانیا در ایران اعلام کرد مواردی از ابتلا به یک ویروس ترکیبی جدید از گونه «هندی-کالیفرنیایی» در کشور کشف شده است.

نمکی روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه گفت در برخی استان‌ها به جز ویروس جهش‌یافته در بریتانیا، جهش‌های جدید دیگری پیدا شده است.

او اشاره کرد در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد، ۱۰ مورد از ابتلا به یک ویروس جدیدی ترکیبی «هندی-کالیفرنیایی» کشف شده است. علاوه بر آن یک مورد این ویروس هم در کارخانه فولاد یزد شناسایی شد.

نمکی این مورد را «یکی از چموش‌ترین ویروس‌ها» و «بدترین سوغاتی برای کشور» خواند.

از سوی دیگر وزیر بهداشت تایید کرده که در استان هرمزگان ابتلا به ویروس جهش‌یافته در آفریقای جنوبی به پنج مورد افزایش پیدا کرده و ۳۰ مورد مشکوک ابتلا نیز گزارش شده است.

به گفته نمکی،‌ در استان قم هم سه مورد تایید شده از ابتلا به ویروس جهش‌یافته هند شناسایی شده است.

ورود این ویروس‌های جهش‌یافته که سرعت و قدرت سرایت بیشتر آن‌ها موجب نگرانی جهانی شده در حالی در ایران تایید می‌شود که این کشور با پیک موج چهارم کرونا مواجه است.

بسیاری از استان‌ها همچنان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و مراکز درمانی با ظرفیت رو به تکمیل در حال رسیدگی به وضعیت بیماران کرونا هستند.

از سویی روند واکسیناسیون عمومی کرونا نیز همچنان با تعلل و تاخیر روبه‌روست.

نمکی هشدار داد اعضای کادر درمانی با خستگی مفرط موج شیوع ویروس جهش‌یافته درگیرند و اگر دوباره ویروس‌های جهش‌یافته جدید شیوع پیدا کنند، «نمی‌توانم بر تاب‌آوری این نظام سلامت قسم بخورم».

در همین حال، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواهان جلوگیری از مسافرت‌ها در تعطیلات عید فطر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More