شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر انرژی عربستان سعودی:با استفاده از ذخایر نفت، کاهش پنجاه درصدی تولید را جبران می‌کنیم

وزیر انرژی عربستان سعودی تایید کرد که حمله‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو، سبب کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور شده است اما تاکید کرد که عربستان با استفاده از ذخایر خود این کسری را جبران خواهد کرد.

 به گزارش رویترز، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، بامداد یک‌شنبه تایید کرد که حملات به تاسیسات آرامکو سبب کاهش حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در این کشور شده است که معادل ۵۰ درصدی تولید نفت روزانه عربستان است.

وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور بخشی از کسری تولید را از محل ذخایر اضطراری نفت خود تامین خواهد کرد.

عربستان در حال حاضر ۱۸۸ میلیون بشکه نفت ذخیره دارد که دستکم تا ۳۷ روز می‌تواند کسری تولید نفت این کشور برای صادرات تامین کند. طی یک سال گذشته  مقصد تقریبا سه چهارم صادرات نفت عربستان کشورهای آسیایی بوده‌اند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که تاسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» که روز شنبه مورد حمله قرار گرفتند در حال حاضر فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

با کاهش تولید نفت خام عربستان که نزدیک به ۶ درصد نفت جهان را تامین می‌کند، وزارت انرژی ایالات متحده اعلام كرد كه آمریکا آماده است تا در صورت لزوم، با ذخایر استراتژیک خود اختلالات تامین نفت خام را جبران کند.

همزمان واشنگتن پست گزارش داد که حمله‌ روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، احتمالا سبب افزایش قیمت جهانی نفت در ابتدای هفته آینده خواهد شد. کارشناسان سعودی قرار است پیامد‌های این حمله‌ را در تولید و صادرات نفت این کشور بررسی کنند. نفت خام برنت دریای شمال که معیاری برای قیمت جهانی نفت است در معاملات روز جمعه و قبل از حمله‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، کمی بالاتر از ۶۰ دلار بود.

روز شنبه تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت آرامکو در شرق عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفتند.

یک سخنگوی حوثی‌های یمن، گروهی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت ایران می‌شود، بعد از این حمله‌ها، گفت که حوئی‌ها با ده پهپاد این حمله را انجام داده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اما عصر شنبه ایران را مسئول حمله‌های اخیر به عربستان سعودی دانست و در توییتی نوشت این حمله‌ها در حالی انجام شد که حسن روحانی و جواد ظریف «تظاهر می‌کنند به دیپلماسی روی آورده‌اند».

او گفت: «در میانه درخواست‌ها برای کاهش تنش ایران حمله بی‌سابقه‌ای به تامین انرژی جهان کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد مدرکی وجود ندارد که حمله‌ها به عربستان سعودی از جانب یمن انجام شده باشد و از همه کشورها خواست، حمله‌های ایران را محکوم کنند.

پمپئو در صفحه توییتر خود نوشت:«آمریکا و متحدانش می‌کوشند بازار انرژی کمبودی نداشته و ایران برای اقدامات خصومت‌آمیزش پاسخگو باشد.»

ساعتی بعد از سخنان وزیر خارجه آمریکا، وال استریت ژورنال گزارش داد که مقام‌های عربستان و آمریکا  درحال بررسی این احتمال هستند که حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو با موشک‌های کروز از عراق انجام شده است یا ایران.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه تاکید کرد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی، از سوی شورشیان حوثی سبب لرزاندن قلب امپراتوری نفتی  عربستان شد و باعث افزایش تنش‌ها میان ایران و دشمنان این کشور در خیلج فارس خواهد شد.

مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نسبت به افزایش اقدام‌های نظامی هشدار داد و گفت: «تشدید اقدام‌های نظامی در منطقه بسیار خطرناک است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More