شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر اطلاعات محل بازداشت شارمهد را «ایران» اعلام کرد؛ سفارت روسیه طرح حمله به کنسولگری در رشت را شایعه خواند

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید براینکه جمشید شارمهد «در ایران» بازداشت شده است، تلاش کرد اخبار منتشر شده درباره «ربوده شدن» شارمهد را رد کند. همزمان سفارت روسیه در تهران یکی از اتهامات وارده به شارمهد درباره «طراحی عملیات انفجار کنسولگری این کشور در رشت را «شایعه» خواند و آن را رد کرد.

اظهارات تلویزیونی محمود علوی ساعاتی پس از آن بیان شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز شنبه یازدهم مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به یک گروه مخالف خود به نام تندر، «ضربه اساسی» زده و در «یک عملیات پیچیده» اقدام با بازداشت «‌جمشید شارمهد» رهبر این گروه  کرده است. در این اطلاعیه گروه تندر را به انجام عملیات‌های تروریستی در ایران متهم و فرد بازداشت شده عامل طراحی و هدایت «انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» در سال ۱۳۸۷ معرفی شد که در آن ۱۴ نفر کشته و ۲۱۵ نفر زخمی شدند.

این در حالی است که «انجمن پادشاهی ایران» یا همان «تندر»  نیز در بیانیه‌ای بدون ذکر جزییات از «ربوده شدن» جمشید شارمهد خبر داد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی تلاش کرد «آدم ربایی» در خصوص بازداشت شارمهد را رد کند و گفت: «هنوز هم برخی از آنها باور نمی‌کنند که ایشان در ایران دستگیر شده و در اختیار سرویس اطلاعاتی ایران است، بلکه خیال می‌کنند که ایشان در خارج از کشور است و این عکس‌ها در خارج از کشور است که در آینده نزدیک به همه چیز واقف خواهند شد.»

وزیر اطلاعات با وجود تاکید بر «بازداشت شارمهد در ایران»، بلافاصله به تهدیدهای تلفنی علیه شارمهد اشاره کرد و گفت: «وقتی ایشان را افرادی با تماس تلفنی تهدید کرده بودند که می‌آییم و می‌گیرم، گفته بود جای من طبقه ششم اف‌بی‌آی آمریکا است؛ یعنی هرگز نمی‌توانید بگیرید» اما او «امروز در چنگ نیروهای وزارت اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران است.»

علوی همچنین گفت بازداشت جمشید شارمهد «اولین عملیات بسیار پیچیده وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ضربه به معاندین نیست و قبلا هم از این اقدامات زیاد داشته است.»

او به بازداشت «عبدالمالک ریگی و بسیاری موارد دیگر» به عنوان نمونه‌های دیگری از «عملیات پیچیده» مورد نظر خود اشاره کرد و گفت که همه اقدامات دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای بازداشت مخالفان خارج از کشور «قابل ذکر و قابل گفتن نیست.»

اشاره وزیر اطلاعات به عبدالمالک ریگی درحالی صورت گرفت که به گفته سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی این بازداشت با فرود اجباری هواپیمای مسافربری حامل ریگی انجام شده بود.

جلیلی خرداد سال ۹۲ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، درباره روش بازداشت ریگی، گفت: «شب بود که به منزل می‌آمدم و حدود ساعت‌های ۱۰-۱۱ شب بود. برادری زنگ زد و گفت که هواپیمای آن ریگی قرار است از آسمان ایران رد شود.

دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، گفت که «به او گفتم که انجام دهید و او گفت پس شما این را ابلاغ کنید و من همان موقع به حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح زنگ زدم و به وی اسم را هم نگفتم و فقط گفتم یک هواپیمایی است که دستور دهید آن را بنشانند و فیروزآبادی هم اصلا سوال نکرد که موضوع چیست و چه کسی است و من هم فقط گفتم یک موضوعی است و این هواپیما را بنشانید.»

جلیلی گفت که «شب خوابیدم و صبح که نماز صبح را خواندم همان برادر تماس گرفت و گفت که انجام شد و ریگی دستگیر شد.»

با وجود آنکه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شارمهد را اقدامی مهم عنوان کرده است ولی وزیر اطلاعات در اظهارات تلویزیونی شامگاه شنبه خود گفت که وزن جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی صفر است و «این آدم هم در بین آن صفرها است.»

علوی همزمان با «صفر» توصیف وزن شارمهد او را به دست داشتن در ۲۷ عملیات در ایران متهم کرد اما گفت که همه این اقدامات پیش از انجام خنثی شدند. علوی گفت که جریان جمشید شارمهد «تقریبا از محدود جریانات یا تنها جریانی بود که بسیار خشن و از همه خشن‌تر بود و به دنبال این بود که با عملیات تروریستی خود را اثبات کند.»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در بخشی از اظهارات خود گفت که «ما با توجه به جنایتی که این آدم و مجموعه آن در شیراز مرتکب شدند از طریق اینترپل شکایت کردیم اما ایشان با اسم واقعی همه جا و به کشورهای مختلف رفت و آمد می‌کرد و هیچ جا هم مانع نمی‌شدند.»

علوی در بخشی از سخنان خود به کشته شدن محمدرضا کلاهی، متهم انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰، در هلند نیز اشاره کرد و گفت: «کلاهی سال‌ها با یک هویت جعلی در هلند زندگی می‌کرد و مردم آن نمی‌دانستند که این آدم تروریست است اما حکومت آنجا و سرویس آنها می‌دانستند که این آدم تروریست است و چه اقدام تروریستی در ایران انجام داده است تا اینکه به صورت مرموزی از پا درآمد و کشته شد.»

همزمان سفارت روسیه در تهران یکی از اتهاماتی که همزمان با اعلام خبر بازداشت جمشید شارمهد، از سوی صدا وسیمای جمهوری اسلامی به او وارد شد را شایعه خواند و رد کرد.

سفارت روسیه در تهران ضمن شایعه خواند طرح انفجار کنسولگری روسیه در رشت، تاکید کرد که «سفارت روسیه  شایعات ناموثق را تفسیر نمی‌کند.»

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اعلام خبر بازداشت شارمهد، در صفحه توییتر خود کشورهای اروپایی و آمریکا را متهم کرد که به حمایت از «تروریست‌ها» متهم و تاکید کرد که «غرب باید تأمین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.»

«انجمن پادشاهی ایران» پس از اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت جمشید شارمهد، از «ربوده شدن» او خبر داد.

پیش از جمشید شارمهد، فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند موسس گروه انجمن پادشاهی یا تندر نیز سال ۱۳۸۶ در جریان سفر به تركيه ناپديد شد و خانواده فولادوند اعلام کردند که او ربوده و به ایران منتقل شده است.

بنابر اعلام سازمان عفو بين‌الملل، علاوه بر فولادوند، الکساندر ولی‌زاده مشهور به «کوروش لُر» با تابعيت دوگانه ايرانی‌آمريکايی و همچنين ناظم اشميت يا سيمرغ با تابعيت ايرانی‌آلمانی نیز همزمان با فرود فولادوند ناپديد شده‌اند.

پیش از این نیز نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برخی از چهره‌های مخالف حکومت را به کشورهای همسایه ایران کشانده و به داخل ایران منتقل کرده‌اند. همسر روح‌الله زم، مدیر کانال «آمدنیوز» نیز مهرماه گذشته پس از اطلاعیه سپاه پاسداران درباره بازداشت زم، اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، همسرش را پس از رسیدن به فرودگاه بغداد ربوده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More