شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر ارتباطات: دولت درحال تدوین مقرراتی برای استخراج ارزهای دیجیتال است

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران می‌گوید دولت درحال تدوین مقرراتی برای استخراج ارزهای دیجیتال «بیت‌کوین» است.

با وجود ممنوعیت ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال، وزیر ارتباطات، گستره حضور این دستگاه‌ها را «در مراکز دولتی و غیر دولتی» را وسیع دانسته  و گفته در مواردی حتی «بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی، این تجهیزات نصب شده است.

گرچه استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند برق زیادی است، اما به گفته وزیر ارتباطات ایران، ارزانی قیمت برق در ایران، بسیاری از علاقمندان استخراج ارز دیجیتال را جذب کرده است.

با این حال، آذری جهرمی هشدار داده که نباید نرخ برق مصرفی این مراکز با نرخ مصرف عادی برابر باشد. او به نقل از وزارت نیرو افزود که ۷۰۰ مگاوات برق کشور در حال حاضر برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، ماینینگ هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است.

در همین حال، وزارت نیرو تعرفه‌ای را برای برق مورد نیاز جهت استخراج ارز دیجیتال به دولت پیشنهاد داده که هنوز به تصویب نرسیده است. پیشنهاد وزارت نیرو در این زمینه محاسبه تعرفه‌ها با متوسط نرخ ارز صادراتی برق است.

اخیرا در رسانه‌های اجتماعی گزارش‌های مبنی بر حضور و سرمایه‌گذاری چینی‌های در ایران برای استخراج ارز دیجیتال منتشر شده است.

آذری جهرمی در این باره گفت: «به صورت مستند مدرکی از فعالیت چینی‌ها در ایران وجود ندارد اما من هم به صورت شفاهی این موضوع را شنیدم.»

وزیر ارتباطات همچنین از تصمیم دولت مبنی بر اختصاص مزارع  ویژه‌ای در نزدیکی نیروگاه‌ها برای استخراج ارز دیجیتال خبر داد.

استخراج ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ در بسیاری نقاط جهان رواج یافت. قیمت هر بیت‌ کوین که در اوایل همان سال  حدود هزار دلار بود. این رقم یک سال بعد به حدود ۲۰ هزار دلار هم رسید. اما پس از آن، روند نزولی گرفت و در حال حاضر، ارزش هر بیت‌کوین حدود ۱۱ هزار دلار است.

طی روزهای گذشته رسانه‌های ایران از بسته‌شدن مراکزی در کشور خبر دادند که ارز دیجیتال استخراج می‌کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More