شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیران خارجه ایران و ترکیه: مذاکرات سوریه را ادامه می‌دهیم

 

مولود چاووش اوغلو و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه ترکیه و ایران، از تصمیم خود برای ادامه مذاکرات سه جانبه میان آنکارا، تهران و مسکو درباره بحران سوریه خبر دادند. ایران و روسیه از رژیم بشار اسد و ترکیه از نیروهای مخالف او حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو، روز دوشنبه ۲۶ خرداد، در یک کنفرانس خبری مشترک با ظریف در آنکارا، همچنین از به تعویق افتادن برگزاری نشست شورای راهبردی دو کشور که قرار بود با حضور رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در ایران برگزار شود، خبر داد و گفت این نشست پس از کرونا انجام خواهد شد.

در حالی که ترکیه به همراه ایران و روسیه مذاکراتی را در چارچوب «مذاکرات آستانه» درباره سوریه به پیش می‌برند، وزیر خارجه ترکیه درباره این مذاکرات گفت: «یکی از اصلی‌ترین موضوعات مرتبط با سوریه کمیسیون قانون اساسی است. انتظار می‌رود نشست این کمیسیون در ماه اوت (مرداد) برگزار شود که موفقیت‌آمیز باشد.»

همچنین ظریف درباره مذاکرات سوریه گفت: «این نشست برای تحقق صلح در سوریه در چارچوب توافق آستانه ابتدا به صورت مجازی با شرکت سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار خواهد شد و در ادامه آنان در تهران با هم دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.»

اما وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: «البته صرفا مساله سوریه نیست بلکه مشکلات دیگری در منطقه مانند یمن و لیبی نیز وجود دارد. در مورد پایداری آتش‌بس لیبی و نکات مرتبط با آن با روسیه به رایزنی ادامه می‌دهیم.»

ترکیه و روسیه در بحران‌های سوریه و لیبی، رقیب یکدیگرند و هر یک از کشورهای روسیه و ترکیه از یکی از طرفین متخاصم حمایت می‌کنند. روز یکشنبه سفر یک هیات روس با حضور وزرای خارجه و دفاع روسیه به ترکیه لغو شد.

در نشست ظریف و چاووش اوغلو درباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران و موضوعات افغانستان و یمن نیز گفتگو شد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت پروازهای متقابل این کشور و ایران از روز یازدهم مرداد، یک ماه و نیم دیگر، از سر گرفته خواهد شد. چاووش اوغلو، اضافه کرد: «در موارد مرتبط با اموال غیرمنقول متعلق به نمانیدگان دیپلماتیکی دو کشور به توافقات جدید رسیدیم.»

ظریف در توئیتر خود نیز درباره سفر به آنکارا نوشت: «مذاکرات سازنده‌ای با دوستم مولود چاووش اوغلو و دیگر مقامات ارشد استانبول داشتم. تبادلات نظر کامل انجام شده و تصمیماتی مفید درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و جهانی انجام شد. رایزنی‌های دقیق لازم‌الاجرا هستند.»

همچنین به گزارش وزارت خارجه ایران، ظریف در دیدار با چاووش اوغلو، خواستار ازسرگیری صادرات گاز و تعمیر و بازسازی‌ بخش آسیب‌دیده خط لوله گاز شد. این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به تازگی از «تعلل ترکیه در ترمیم خط لوله صادرات گاز ایران» خبر داد و گفت آنکارا پیشنهاد تهران برای ترمیم این خط لوله را رد کرد.

زنگنه، روز دوشنبه پنجم خرداد، گفت: «انفجاری که اوایل سال جاری در خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه در خاک این کشور اتفاق افتاد، هنوز خطوط آسیب دیده ترمیم نشده است. این در حالی است که ترمیم خطوط مدنظر به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود.»

سفر ظریف به ترکیه در حالی انجام شد که به تازگی وزیر کشور ترکیه ایران را به پناه دادن به صد نیروی مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه متهم کرده است. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران این اتهام را رد کرده است.

ظریف پس از آنکارا به مسکو می‌رود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More