شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت دفاع آمریکا در حال نهایی کردن شواهد حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام در وزارت دفاع آمریکا نوشت این وزارتخانه در حال نهایی کردن ارزیابی خود درباره عامل حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی برای انتشار آن در روزهای آینده است.

یک مقام این وزارتخانه که نامش فاش نشده، گفت نتیجه این ارزیابی ممکن است طی دو روز آینده منتشر شود، اما یک مقام دیگر گفت هنوز تصمیمی درباره زمان انتشار و چگونگی نحوه ارائه نتایج این ارزیابی گرفته نشده است.

مقام اول از تایید یا تکذیب خبر منتشر شده در شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز مبنی بر اینکه آمریکا نقاطی را در جنوب ایران شناسایی کرده که بیش از۲۰ پهپاد و موشک کروز از آنجا پرتاب شده‌اند، خودداری کرد.

به گفته این مقام، کارشناسان آمریکایی مشغول بررسی وقایع در عربستان سعودی و اطلاعات به‌دست‌آمده از رادارهای مستقر در منطقه‌اند. 

همچنین، آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع آمریکا در حال نهایی کردن اطلاعات ازطبقه‌بندی‌خارج‌شده‌ جهت انتشار عمومی است. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول مستقیم حملات پهپادی روز شنبه به یک مجتمع عظیم پالایشگاهی و یک میدان نفتی در عربستان سعودی دانسته و ادعای حوثی‌های یمن را در دست داشتن در این حملات رد کرده است.

اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، تاکنون از قضاوت نهایی خودداری کرده و هرگونه نتیجه‌گیری درباره عامل حمله و واکنش به آن را منوط به دریافت اطلاعات بیشتر و مستقیم از عربستان سعودی کرده است.

در عین حال، مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «جامعه اطلاعاتی ما در این لحظات با جدیت مشغول بررسی شواهد است.» 

او افزود: «به شما قول می‌دهم که آماده‌ایم. چنان که رییس‌جمهوری گفت، ما دنبال جنگ با کسی نیستیم، اما آمریکا آماده است.»

در همین راستا، یک سند اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده در سه صفحه در اختیار نمایندگان در آمریکا قرار گرفته که به گفته ران جانسون، رییس کمیسیون امنیت ملی سنا، او را «۱۰۰ درصد متقاعد» کرده که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

بلومبرگ نوشت حتی در صورت مقصرشناخته‌شدن ایران، اقدام علیه ایران بدون مجوز کنگره از موضوعات مورد اختلاف بین سناتورهاست.

 برخی سناتورهای جمهوری‌خواه مانند مارکو روبیو و لیندزی گراهام گفته‌اند حمله تلافی‌جویانه آمریکا علیه ایران نیاز به مجوز کنگره ندارد اما رند پل، سناتور جمهوری‌خواه، و کریس مورفی، سناتور دموکرات نسبت به درگیری آمریکا در یک جنگ دیگر در خاورمیانه هشدار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More