شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت دفاع آمریکا: درپی تهدیدهای جدید مقامات ایران، خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از منطقه متوقف شد

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به تهدیدهای جدید مقام‌های ایران علیه رییس‌جمهور ترامپ و دیگر مقام‌های دولت ایالات متحده، به ناو آمریکایی نیمیتز دستور دادم که روال عادی برنامه‌ خود برای خروج از منطقه را متوقف کند.»

سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در این بیانیه تاکید کرد: «ناو نیمیتز در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده باقی خواهد ماند. هیچ کس نباید در تصمیم ایالات متحده آمریکا تردید کند.»

این در حالی است که پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» از خلیج فارس خارج می‌شود.

پیشتر نیویورک تایمز در روز جمعه به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داده بود که کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، دستور خروج نیمیتز از خلیج فارس را به عنوان نشانه‌ای به ایران برای «کاهش تنش» با این کشور صادر کرده است.

به گفته این مقام‌ها، ارزیابی میلر این است که خروج نیمیتز باعث می‌شود مقامات تندرو در ایران که حضور این ناو را در خلیج فارس اقدامی تحریک‌آمیز دانسته و به تهدید نیروهای آمریکایی می‌پردازند، بهانه کمتری داشته باشند.     

نیویورک تایمز همچنین نوشته بود که ارتش آمریکا پس از خارج کردن ناو هواپیمابر نیمیتز از خلیج‌ فارس، چندین هواپیمای جنگنده را به عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس فرستاده‌ تا خلاء حضور این ناو در منطقه جبران شود. 

طی چند روز گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف آمریکا و همچنین مقام‌های ارشد دولت این کشور از جمله دونالد ترامپ را به انتقام تهدید کردند و در این میان اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بار دیگر مقام‌های آمریکا را در رابطه با کشته شدن قاسم سلیمانی تهدید کرد و گفت که ممکن است «از درون خانه شما» پاسخ این اقدام را بدهند. 

فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، روز جمعه ۱۲ دی‌ماه در مراسم سالگرد کشته شدن سلیمانی گفت که «در سراسر عالم هر کجا مردی پیدا شود» آماده است کسانی که این اقدام را انجام دادند «به سزای عملش برساند».

اسماعیل قاآنی همچنین در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت که «دونالد ترامپ و دیگر مقام‌های این کشور از جمله وزرای خارجه و دفاع و رییس سازمان سیا» باید «سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند» چرا که جمهوری اسلامی انتقام سلیمانی را خواهد گرفت.  

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، به دلیل صدور فتوای قتلش توسط روح‌الله خمینی و به دلیل چند مورد اقدام به ترور و قتل او، سال‌ها مجبور به زندگی مخفیانه شد.

علاوه بر فرمانده نیروی قدس،  ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز تهدید کرد که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران که از آن‌ها با عنوان «جبهه مقاومت» نام برده می‌شود، در گرفتن انتقام سلیمانی «مصمم» هستند.

ابراهیم رییسی با تهدید شخص دونالد ترامپ، گفت که هیچ کدام از مقام‌های آمریکا که در کشته شدن سلیمانی دخیل بوده‌اند «در هیچ جای جهان امنیت نخواهند داشت» و «مقاومت در گرفتن انتقام مصمم است».

در پی بالا گرفتن تنش در منطقه، کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، تاکید کرد که  «ما آماده ‌و قادر هستیم تا به هرگونه تهاجم علیه آمریکا یی‌ها یا منافع‌ ما پاسخ دهیم.ما دنبال درگیری نیستیم اما هیچ‌کس نباید توانایی و قابلیت ما در دفاع از نیروهایمان یا اقدام قاطع ما در پاسخ به هرگونه حمله را دست کم بگیرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More