شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار ایرانی را در ارتباط با طرح ربایش مسیح علینژاد تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار ایرانی را به اتهام تلاش برای ربودن مسیح علینژاد و برخی دیگر از مخالفان حکومت ایران تحت تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه ۱۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه چهار عامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل هدف قراردادن یک شهروند آمریکایی در خاک ایالات متحده و مخالفان ایرانی در سایر کشورها تحریم کرد. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد «بخشی از یک کارزار گسترده برای ساکت کردن منتقدان دولت ایران» بودند.

در این بیانیه از علیرضا شاهواروقی فرهانی ۵۰ ساله به عنوان مقام ارشد اطلاعاتی ایران که هدایت شبکه‌‌ای برای ربایش علینژاد را به عهده داشته، یاد شده است.

محمود خاضعین، امید نوری و کیا صادقی نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

این بیانیه با اشاره به طرح ربایتش علینژاد آمده که «این عملیات نقش مخرب دستگاه اطلاعاتی ایران در هدف قرار دادن ایرانیان خارج از کشور از جمله تلاش‌های گستاخانه برای بازگرداندن مخالفان به ایران» را نشان می‌دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده علیه چهار نفر به دلیل نقش آنها در توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد، این توطئه را «نقض فاحش هنجارهای بین‌الملل» خواند و تاکید کرد واشینگتن نسبت به تمایل تهران در هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی آگاه است.

وزارت دادگستری آمریکا، ۲۳ تیرماه، از تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا خبر داد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده بود که دستگاه اطلاعاتی ایران، دست‌کم از ژوئن ۲۰۲۰ در حال طراحی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و انتقال او به ایران از مسیر ونزوئلا بوده و در این مدت منزل خانم علی‌نژاد و اطرافیان او را با تجهیزات عکس‌برداری و فیلمبرداری تحت نظر داشتند.

وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه نام‌های علیرضا فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری را به‌عنوان متهمان در طرح توطئه برای آدم‌ربایی اعلام کرد. آنها در کنار فردی به نام نیلوفر بهادری‌فر، به توطئه برای نقض تحریم‌ها، تخلف بانکی و پولشویی متهم شدند. بهادری‌فر ۱۰ تیر در کالیفرنیا دستگیر شد اما چهار نفر دیگر در ایران به سر می‌برند و آزادند.

علینژاد پس از افشای طرح ربودنش در تیرماه گذشته در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «اگر من کم بیاورم به جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان داده‌ام که بیا گروگان بعدی را بگیر.» او همچنین تاکید کرد مصمم‌تر شده تا به دولت‌های غربی درباره نقض حقوق بشر در ایران و مذاکره با جمهوری اسلامی هشدار بدهد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More