شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه ایران: امیرعبداللهیان به نیویورک می‌رود اما با بلینکن دیدار نمی‌کند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه روز دوشنبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود و با وزیران خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام گفت‌وگو خواهد داشت، اما با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دیدار نمی‌کند.

خطیب‌زاده روز یکشنبه در یک نشست خبری در این باره اضافه کرد هنوز درباره برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ۱+۴ تصمیم‌گیری نشده، اما «چیزی که مهم است این که وزیر امور خارجه [ایران] با همه وزرای ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه و جداگانه خواهد داشت.»

او همچنین در پاسخ به این که آیا برنامه‌ای برای دیدار هیات ایرانی و هیات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده، پاسخ منفی داد.

پیشتر سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفته بود آنتونی بلینکن برنامه‌ای برای دیدار با وزیر خارجه ایران در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده ندارد.

او با این حال با اشاره به گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در مذاکرات وین گفت این گفتگوها ادامه خواهد داشت.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز به تازگی گفته است بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع ملی واشینگتن است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین احیای برجام را بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و بستری برای مواجهه با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران دانست.

به تازگی و به دنبال توافق تهران با آژانس درباره دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای ایران، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام از ارائه قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام آژانس خودداری کردند.

با این حال، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای نسبت به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند به نظارت بر بخشی از برنامه هسته‌ای ایران ادامه بدهد ابراز نگرانی کرد.

پس از برگزاری شش دور از مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در وین بر سر احیای برجام، این مذاکرات با آغاز ریاست جمهوری رئیسی متوقف شده است.

تمایل جمهوری اسلامی برای ارسال سوخت برای «دولت لبنان»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ارسال سوخت برای لبنان که از سوی حزب‌الله سازماندهی شده، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولتهای کشورهای دوست بوده است.»

این در حالی است که نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان از ارسال سوخت ایران به لبنان ابراز نارضایتی کرده و آن را «نقض حاکمیت لبنان» خوانده است.

با این حال خطیب‌زاده بار دیگر این اقدام جمهوری اسلامی را تجارت «کاملا عادی و معمول» خواند و گفت: «درباره مسائل داخلی لبنان اظهار نظر نمی‌کنم اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که اگر همین فردا هم دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم بخواهد از ما سوخت بخرد ما آن را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.»

به تازگی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا، اوفک، اعضای دو شبکه بین‌المللی از جمله چند ایرانی را به دلیل حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران تحریم کرد.

بنابر اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، شبکه‌ها که در کشورهایی از جمله لبنان و چین مستقر بودند ده‌ها میلیون دلار پولشویی کرده‌اند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره انتقال سوخت از ایران به لبنان اضافه کرد نگران تحریم آمریکا نیست چون به گفته او، این عملیات بدون دخالت دولت لبنان انجام گرفت.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More