شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا مرگ وحید‌ صیادی را به شدت محکوم کرد

 

رابرت پلدینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، مرگ وحید صیادی نصیری،‌ زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر را با صدور بیانیه‌ای محکوم کرد.

او در بیانیه خود، با ابراز تاسف از مرگ بی‌رحمانه وحید صیادی‌نصیری، بازداشت او را از سوی رژیم ایران، «خودسرانه» توصیف کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به «شدیدترین لحن ممکن»، «رژیم ایران را به دلیل نقض فاحش و روزافزون حقوق بشری »‌ محکوم کرده و از حکومت ایران خواسته  که « دست از قراردادن ایرانیانی که عقایدشان را به طور مسالمت آمیز ابراز می‌دارند، در معرض شرایط مرگ‌های آرام بردارد.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه ۲۲ آذر صادر کرده، خواستار آزادی فرهاد میثمی، زندانی سیاسی که او نیر در اعتصاب به سر می‌برد، نسرین ستوده و برخی دیگر از زندانیان عقیدتی سیاسی  شد.

در این بیانیه که در وبسایت وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی منتشر شده، آمده است،« آقای صیادی نصیری دست به اعتصاب غذا زد تا نسبت به دستگیری خودسرانه و بازداشتش در قم، جاییکه دسترسی به مشاوره حقوقی نداشت، در شرایط غیر‌انسانی نگه داشته شده بود، و به جرم‌های واهی امنیت ملی مانند «توهین به رهبری» متهم شده بود، اعتراض کند.»

 

 

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه همچنین به نقل قولی از رهبر جمهوری اسلامی ایران استناد کرده و نوشته است،‌« آیت‌الله‌ خامنه‌ای اخیرا گفت: در ایران هیچ کسی بخاطر انتقاد از حکومت تحت فشار و تعقیب قرار نمی‌گیرد، و اگر کسی چنین ادعایی کند، دروغ گفته است.» دروغگو کیست؟»

پیشتر سازمان حقوق‌بشر ایران نیز از جامعه جهانی درخواست کرد که  برای بررسی وضعیت زندانیان عقیدتی در زندان‌های مختلف ایران، یک هیات ویژه بین‌المللی به ایران اعزام کند.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی این سازمان با اشاره به مرگ وحید صیادی‌نصیری در زندان به دلیل اعتصاب غذا، گفته بود: «ما خواستار فرستادن یک هیات ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به شرایط زندانیان عقیدتی در ایران هستیم».

وحید صیادی نصیری، یک زندانی سیاسی در ایران بود که روز چهارشنبه ۲۱ آذر، اعلام شد به دلیل اعتصاب غذا در زندان مرکزی قم (لنگرود) درگذشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More