شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: دلیل تحریم فرمانده سپاه خوزستان مشارکت او در کشتار ۱۴۸تن از معترضان ماهشهر است

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای دلیل تحریم حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان را مشارکت او در نقض فاحش حقوق بشر در مورد معترضان ماهشهر از جمله مشارکت در کشتار ۱۴۸ نفر در جریان اعتراضات ماهشهر اعلام کرد.

نیویورک‌تایمز روز دوشنبه ۱۱ آذر ماه گزارش داده بود که همزمان با آغاز اعتراضات سراسری آبان ماه به مدت سه روز کنترل اکثر نقاط ماهشهر و مناطق اطراف آن را در اختیار داشتند و تا پیش از اعزام نیروهای سپاه پاسداران، نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در محل، در سرکوب معترضان و کنترل شهر ناتوان بودند اما روز دوشنبه ۲۷ آبان پس از ورود نیروهای سپاه پاسداران به ماهشهر، این نیروها بدون هیچ هشدار قبلی در شهرک چمران به روی گروهی از معترضان که خیابان را بسته بودند، آتش گشودند و چندین نفر را در محل کشتند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده بود که که نیروهای سپاه پاسداران فقط در شهرک چمران ماهشهر معترضان را که به سوی یک نیزار گریخته بودند، محاصره کرده و با مسلسل به سوی آن‌ها آتش گشودند که حدود ۱۰۰ تن کشته شدند.

پیشتر در روز جمعه بیست و هفتم دی ماه نیز برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا،‌ با اشاره به اینکه ایالات متحده ‌فرمانده «سپاه ولی‌ عصر» استان خوزستان را «به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراض‌ها در ماهشهر طی آبان ماه امسال تحت تحریم ویزایی قرار می‌دهد.»

وزارت خارجه آمریکا نیز روز شنبه ۲۸ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان، به دلیل مشارکت در نقض فاحش حقوق بشر علیه معترضان ماهشهر در ماه آبان، تحریم شده است.مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این بیانیه  گفت:‌ «بنا به چندین گزارش رسانه‌ای که وزارت خارجه آمریکا از مردم ایران دریافت کرده است، در جریان اعتراضات آبان ماه، واحدهای سپاه پاسداران تحت فرماندهی شاهوارپور معترضان در حال فرار را با خودروهای مسلح نظامی محاصره کردند، آنها را به رگبار گلوله بستند و نیزاری را که مردم در آن پنهان شده بودند، به آتش کشیدند و  ۱۴۸ شهروند ایرانی را کشتند.»

تحریم فرمانده سپاه استان خوزستان از سوی آمریکا تحت بخش ۷۰۳۱ قانون وزارت خارجه، عملیات خارجی و برنامه‌های مرتبط در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است.

این قانون ورود مقامات رسمی دولت‌های خارجی و بستگان درجه یک آنان را به خاک آمریکا منع می‌کند که وزیر خارجه از مشارکتشان در نقض حقوق بشر اطلاع موثق دارد.  خانم اورتگاس می‌گوید این اقدام نشان‌دهنده تعهد آمریکا به مردم ایران و مطالباتشان از مسئولانی است که در آبان گذشته حقوق بشر معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات را نقض کردند. 

بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا «در تظاهرات آبان ماه، رژیم ایران با سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان، مرتکب نقض کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی شد که ایران در سال ۱۹۷۵ امضا کرده است.»

خبرگزاری رویترز پیشتر در یک گزارش تحقیقی اعلام کرد که نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در جریان رشته تظاهرات آبان ماه گذشته، ۱۵۰۰ نفر را کشته است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را اعلام نکرده اند با این حال در پی انتشار گزارش‌های متعدد درباره کشتار ده‌ها تن از معترضان در نیزارهای ماهشهر، سرانجام شامگاه دوشنبه یازدهم آذر، محسن بیرانوند فرماندار و رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر طی یک مصاحبه‌ با تلویزیونی رسمی جمهوری اسلامی، کشتار معترضان در نیزارهای ماهشهر را تایید کردند.

فرماندار ماهشهر در این مصاحبه ادعا کرد که کشته شدگان در نیزارهای ماهشهر «مسلح» بودند و گفت: «اگر ورود نیروهای نظامی و انتظامی نبود زندگی مردم به خطر می‌افتاد.»

محسن بیرانوند در این مصاحبه تلویزیونی همچنین گفت: «واردات کالاهای اصلی هم داشت به‌خطر می‌افتاد و تعداد کامیون‌هایی که این کالاها را از بندر امام به شهرهای سراسر ایران منتقل می‌کردند به کمتر از ۴۰۰ دستگاه در روز رسیده بود.»

فرماندار ماهشهر تاکید کرد که به همین دلیل «نیروهای امنیتی و نظامی وارد شدند و با نیروهای مسلحی که مقابل نظام ایستاده بودند، به‌شدت برخورد شد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More