شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا ادامه حصر خانگی رهنورد، موسوی و کروبی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه آمریکا ادامه بازداشت خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ را محکوم کرد.

رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز پنجشنبه ۲۵ بهمن همزمان با هشتمین سالگرد آغاز حصر خانگی این سه نفر، با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت این وزارتخانه، ادامه بازداشت آنها را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی و تعهدات بین‌المللی ایران خواند.

این بیانه همچنین مقام‌های ایران را به دلیل «بازداشت‌های خودسرانه و جلوگیری از دادرسی عادلانه» برای این بازداشت‌شدگان مورد انتقاد قرار داده است.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا که سه روز پس از جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ صادر می‌شود، این مناسبت را فرصتی برای جامعه بین‌الملل خوانده تا یکبار دیگر نسبت به نقض حقوق بشر و نقض آزادی‌های اساسی مردم ایران از سوی حکومت جمهوری اسلامی واکنش نشان دهد.

این بیانیه سال‌ گذشته را به دلیل رعب و وحشتی که حاکمیت برای مردم ایران ایجاد کرده «سال شرم‌آوری» برای حکومت جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

 

بر اساس این بیانیه علاوه بر این سه تن، حکومت ایران ۷۰۰۰ نفر را به دلیل شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز بازداشت و روانه زندان‌ها کرده است. بازداشت‌شدگان اعم از کشاورز، روزنامه‌نگار، اعضای اقلیت‌های قومی و  مذهبی نظیر «اهوازی‌ها» و دراویش گنابادی، معلمان، کامیون‌داران و فعالان محیط زیست، دانشجویان و زنان خواهان حق آزادی پوشش بودند. به نوشته این بیانیه، دست کم ۲۶ تن از بازداشت‌شدگان در زندان‌های حکومت ایران جان باخته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در حالی تعبیر اهوازی‌ها را برای ارجاع به اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران به کار برده که این کلمه به معنای شهروندان اهواز است و به معنی یک اقلیت قومی و مذهبی در ایران نیست.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در پایان ضمن محکوم کردن بازداشت‌های خودسرانه و بدون دادرسی عادلانه خواستار آزادی فوری همه زندانیان عقیدتی شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با نشست ورشو منتشر شد. نشست دو روزه‌ای که به دعوت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و به میزبانی لهستان با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» تشکیل شد و مقام‌های آمریکایی در آن به  ایران تاختند. 

در پی اعتراضات گسترده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد ریاست جمهوری و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ۸۹ در حصر خانگی بسر می‌برند.

اوایل موضوع حصر از خط قرمز‌های نظام تلقی می‌شد اما به تدریج انتقادها از آن در داخل کشور شروع شد. تا اینکه طی سه چهار سال اخیر شماری از مقام‌های حکومتی نیز خواهان رفع حصر شدند.

حسن روحانی، رییس جمهوری نیز  در کارزار انتخاباتی خود بر موضوع رفع حصر تمرکز کرده بود. 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More