شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت: ۴ نفر با ویروس جهش‌یافته فوت کرده‌اند؛ هفته آینده واکسن چینی وارد می‌کنیم

 

همزمان با هشدار سخنگوی وزارت بهداشت ایران درباره شیوع ویروس جهش‌یافته شناسایی‌شده در بریتانیا، معاون این وزارتخانه تعداد افراد جان‌باخته بر اثر این ویروس را چهار نفر اعلام کرد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۳۰ بهمن گفت که تعداد شهرستان‌های قرمز به ۱۱ عدد رسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، شیوع ویروس جهش‌یافته همزمان با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی «زنگ خطر جدی» برای ورود به خیز چهارم بیماری است.

او تاکید کرد: «ورود به خیز جدید وضعیت بسیار سختی را در هفته‌های پیش رو رقم می‌زند.»

همزمان، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، گفت که تاکنون ۲۱ فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته در استان های تهران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی شده و چهار نفر جان باخته‌اند. او افزود  به احتمال زیاد این ویروس در سایر استان‌ها هم در گردش است.

پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، روز ۲۹ بهمن خبر داده بود که  ۲۴ نفر در ایران به ویروس جهش‌یافته کرونا مبتلا شده دو نفر از آنها نیز جان باختند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز ۲۵ بهمن اعلام کرده بود که ویروس جهش‌یافته در ایران پخش شده است. 

در همین حال قاسم سلیمانی، دشتکی استاندار خوزستان، دلیل شیوع گسترده کرونا در این استان را «ورود گونه جهش‌یافته ویروس از عراق» اعلام کرد و گفت که به همین دلیل دستور انسداد مرزهای دو کشور در خوزستان صادر شده است.

درباره نحوه تشخیص ویروس شناسایی‌شده در بریتانیا سخنان متناقضی بیان شده است. برخی از مقامات بهداشتی اعلام کرده‌اند که امکانات شناسایی این ویروس در ایران وجود دارد.

روز پنجشنبه نیز مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعلام کرد که هزینه آزمایش مخصوص تشخیص این ویروس حدود هشت میلیون تومان است. پیش از این هزینه تست کرونا در مراکز خصوصی یک میلیون تومان اعلام شده بود. 

در همین حال مردانی  گفت که گرفتن تست از مبتلایان احتمالی به این ویروس نیاز نیست چرا که راه‌های درمان و پیشگیری ویروس جهش یافته با نوع معمولی این ویروس تفاوتی ندارد.

 

ورود ۲۵۰ هزار واکسن چینی به ایران در هفته آینده 

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت که هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم، تولید چین، وارد می می شود و قرار است در اسفند ماه نیز چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنکا وارد شود.

رئیسی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسی وارد ایران شده است.

او پیش‌بینی کرد که تا اردیبهشت ماه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کووبرکت توسط ستاد اجرایی فرمان امام تولید شود.

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان، روز ۲۸ بهمن اعلام کرده بود که برای ایمنی جمعی باید دست کم ۵۵ میلیون نفر واکسینه شوند اما وزارت بهداشت توان این اقدام را ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More