شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت: یک میلیارد یوروی مبارزه با کرونا بعد از شش ماه نرسید، صبر پزشکان و پرستاران حدی دارد

پس از آنکه سعید نمکی اعلام کرد که با گذشت نزدیک شش ماه از اختصاص یک میلیارد یورو به مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت تاکنون فقط «سهم کوچکی» از آن را دریافت کرده است، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از انجام «تحقیق و تفحص» درباره سرنوشت این یک میلیارد یورو خبر داد.

احمد امیرآبادی شامگاه چهارشنبه دوم مهر ماه در صفحه توییتر خود نوشت: «مجلس از چگونگی واگذاری و هزینه کرد یک میلیارد یورویی خط اعتباری مربوط به مبارزه با بیماری کرونا تحقیق وتفحص می‌‎کند.»

این درحالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت، طی یادداشتی با اشاره به آغاز موج سوم کرونا در ایران، گفت: «موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام.»

وزیر بهداشت از سرنوشت این بودجه نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که نمی‌دانم آن را «برای کدام کار مهمتر گذاشته‌اند».

موضوع تخصیص یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی که مدل تغییر یافته حساب ذخیره ارزی است، در اسفند ماه ۹۸ پس از اوج گیری شیوع کرونا در ایران مطرح شد و حسن روحانی در هفتم فروردین ماه نامه‌ای مربوط به این برداشت را به علی خامنه‌ای ارسال کرد.

براساس قانون فعلی برداشت از صندوق توسعه ملی باید مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی قرار گیرد ولی علی خامنه‌ای در شرایط موج اول کرونا بعد از ۱۱ روز در هجدهم فروردین ماه با موافقت کرد، درحالی که او در مواردی چون تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو به نیروی قدس سپاه پاسداران به فاصله چند روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی‌ماه و تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو به صداوسیما در فروردین‌ماه سال گذشته بلافاصله موافقت کرده بود.

اکنون و با گذشت نزدیک به شش ماه از مطرح شدن اختصاص یک میلیارد یورو به مبارزه با کرونا، مقام‌های وزارت بهداشت از عدم دریافت این مبلغ خبر می‌دهند.

سعید نمکی در یادداشت روز سه‌شنبه دوم مهر ماه خود با بیان اینکه «حدود هشت ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم»، افزود که «هرچه می گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی‌فایده است هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند.»

وزیر بهداشت در بخشی از این یادداشت به مطالبات معوق کادر درمان نیز اشاره کرد و افزود که «مطالبات‌شان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پاییز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام.»

همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز شامگاه چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی به شدت از کمبود امکانات و بودجه در شرایط کرونا انتقاد کرد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

حریرچی با تاکید براینکه «دست خالی نمی‌شود با کرونا جنگید و پیروزی خواستن مستلزم فراهم بودن امکانات است»، گفت: «روسیاهیم که پرسنل بهداشتی ما سه چهار ماه است که نه کارانه، نه اضافه‌کار، بلکه حتی اصل حقوقش را دریافت کرده که کمتر از حداقل حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار است.»

کسی که در خط مقدم است، مریض تنگی نفس گرفته را دارد لوله‌گذاری می‌کند و خودش را در معرض کرونا قرار می‌دهد، به او بگویید در بیمارستان کشیکی شام و نهارت هم بر عهده خودت است، باقی‌اش را هم بدو.»

حقوق بخشی از کادر درمان که استخدام نیستند یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، این افراد «خرید خدمت» هستند و استخدام نیستند، بعد همان حقوق پرداخت نشده است.

حریرچی گفت که از یک میلیارد یورویی که در اسفند ماه مصوب شد از محل صندوق ملی توسعه به مبارزه با کرونا اختصاص یابد در حال حاضر یعنی دوم مهر ماه فقط حدود ۳۰ درصدش به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

معاون کل‌وزارت بهداشت با تاکید براینکه  واردات دارو نیاز به ارزش دارد،  مواد اولیه دارو نیاز به ارز دارد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در تیر ماه سال ۹۸ و ماه‌ها قبل از شیوع کرونا در ایران نیز از سرنوشت نامعلوم «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار» ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی و دارو خبر داده و گفته بود که این مبلغ از کشور خارج شده اما «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است.»

او همچنین گفته بود که «شبکه‌های فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب ملت ارتزاق و داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست «تحقیق و تفحص» درباره «یک میلیارد یورو اختصاص یافته به مبارزه با کرونا»  به نتیجه روشنی منجر خواهد شد یا به سرنوشت آن «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار» ارز دارو مبتلا می‌شود که با گذشت بیش از یک سال دولت و وزارت بهداشت و دیگر نهادهای حکومتی توضیحی درباره آن ارائه نکرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More