شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت شهرهای قرمز را کاهش داد| هشدار دانشگاه‌های علوم پزشکی: نباید فریب کاهش آمار را خورد

درحالی که مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی چند استان از بالا بودن شمار بیماران بدحال هشدار دادند که «نباید فریب کاهش آمار را خورد و هم‌چنان در اوج شیوع کرونا قرار داریم»، وزارت بهداشت از شمار شهرهای با وضعیت قرمز را به ۱۶۸ شهر کاهش داد و علیرضا زالی نیز گفت که تا موج بعدی کرونا ۶ تا ۸ هفته فاصله داریم.

وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس رنگ بندی جدید کرونایی، ۱۶۸ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و وضعیت در ۷۱ شهر نیز زرد است.

این وزارتخانه با کاستن ۷۸ شهر از تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز، اعلام کرد که شمار شهرهای با وضعیت قرمز از ۲۴۶ شهر در سیزدهم شهریور ماه به ۱۶۸ شهر در بیستم شهریور ماه رسیده است.

همزمان اما علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت تاکید کرد که با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونا با وضعیت وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران، کاهش آمار فوتی‌ها با فاصله زمانی بیشتری رخ خواهد داد.

زالی همچنین گفت که تعداد مراجعه سرپایی بیماران کرونا به بخش‌های درمانی و بهداشتی به زیر ۲۰ هزار نفر در روز رسیده  و تعداد بستری‌ها در بخش‌های عادی و ویژه نیز کاهش یافته که نشان می‌دهد الگوی بیماری در حال تنزل است اما همچنان ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بدحال در بخش‌های ویژه بستری هستند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت با بیان اینکه «پیش‌بینی می‌شود که تا بروز موج بعدی بیماری ۶ تا ۸ هفته فاصله وجود داشته باشد»، گفت که اگر بتوانیم در این فاصله زمانی واکسیناسیون را تسریع کنیم قطعا باعث کاهش میزان ابتلا و بستری و فوتی‌ها در موج بعدی می‌شود.

فریدون رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نیز گفت که اگر بخواهیم یک مقایسه در موارد بستری مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به یک‌هفته گذشته داشته باشیم، آمار بستری‌ها افت چشمگیری نداشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد که در حال حاضر روزانه به‌طور میانگین در کشور ۳۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، در چهار محال و بختیارب نیز از از هزار و ۵۰۰ تست روزانه کرونا نزدیک به ۵۰۰ تست مثبت می‌شود، افرادی بسیاری نیز برای انجام تست مراجعه نمی‌کنند، بنابراین نباید فریب کاهش آمار را بخوریم، زیرا هم‌چنان در اوج شیوع کرونا قرار داریم.

دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در اطلاعیه‌ای با تاکید براینکه « تعداد فوتی‌های کرونا در قم همچنان دو رقمی است»، افزود که طی روز جمعه ۱۲۲ بیمار جدید در بیمارستان‌های این شهر بستری شد و در حال حاضر ۸۱۹ بیمار کرونا در قم بستری هستند که حال ۲۶۱ نفر از آنها وخیم است.

عبدالرسول همتی، معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از بستری شدن ۳۵۲ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته و «افزایش مجموع بیماران کرونای بستری در مراکز درمانی در استان به ۳ هزار و ۲۵۲ نفر خبر داد. همتی گفت که از این تعداد، ۳۲۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه درمانی بستری هستند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جان‌باختن ۴۰ بیمار کرونا طی بیست و چهار ساعت گذشته در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و اعلام کرد هم‌اکنون سه هزار و ۶۱ بیمار کرونا در این بیمارستان‌ بستری هستند که حال ۴۴۷ نفرشان وخیم است.

پیش از این علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویرس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، نیز در واکنش به سخنان مقام‌های ستاد ملی مقابله با کرونا درباره روند کاهشی موج پنجم کرونا، با تاکید براینکه « اصلا شرایط مناسبی نداریم»، گفته بود که کار خاصی در کشور برای مدیریت بیماری انجام نشد و در حال حاضر در استان‌ها بیماری بر اساس روند طبیعی خودش پیش می‌رود.

ناجی با تاکید براینکه هیچ اطمینانی به این روند کاهشی وجود ندارد، گفت که همچنان هر روز تعداد بالایی موارد مثبت داریم و خطر ورود جهش‌های جدید جدید کرونا و گردش آن‌ها بسیار زیاد است و تا زمانی که موارد مثبت روزانه‌مان را «به صورت واقعی کاهش ندهیم» اتفاق مثبتی در زمینه کرونا در کشور رخ نمی‌دهد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More