شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت: سرایت‌ کرونا ۹ برابر شده است

 

در حالی که معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران از افزایش ۹ برابری سرایت‌پذیری ویروس کرونا در موج جدید شیوع خبر می‌دهد، رییس آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید هنوز موج اول بیماری در کشور مهار نشده است. 

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت،‌ سه‌شنبه ۲۱ مرداد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «با توجه به مشکلات اقتصادی، هیچ‌وقت شرایط سفت و سختی در کشور ایجاد نکردیم.»

او در همین زمینه اشاره کرد موارد جدید ابتلا به دنبال «رها شدن پروتکل‌های بهداشتی» از اواسط خرداد رخ داد.

این مقام وزارت بهداشت از افزایش سه تا ۹ برابری سرایت‌پذیری ویروس کرونا در موج جدید بیماری خبر داد.

حریرچی همچنین گفت «ترس مردم از کرونا» منجر به روند نزولی آمار بیماری می‌شود.

هم‌زمان سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت، ضمن اشاره به تحریم‌ها و شیوع کرونا گفت: «حتی برای یک دارو برای بیمار غیرکرونایی هم باید ۱۰۰ تا مرز و را دور بزنیم و یک دلار را با هزار دغدغه بچرخانیم و یک کشتی را با هزار معرکه برای حمل و نقل پیدا کنیم.»

‌او در زمینه نگرانی‌ها درباره امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم ضمن تاکید بر مراسم عزاداری اعلام کرد ایران باید «پرچم تشیع در منطقه» را در جهان اسلام «برافراشته» نگه دارد.

نمکی در زمینه گزارش‌ها درباره عدم رسیدگی درمانی به بیماران اهل سنت آن را «حربه دشمن» خواند و گفت «در جریان کرونا، حتی یک بیمار اهل تسنن در استان‌های سنی‌نشین لحظه‌ای بیرون از بیمارستان معطل نماند.»

 

مردم از شرایط خسته شده‌اند

علیرضا ناجی، رییس آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، ضمن اشاره به عملکرد هوشمندانه ویروس کرونا و تغییرات آن گفت موج اول شیوع بیماری در ایران هنوز مهار نشده است.

او درباره هم‌زمانی موج دوم با شیوع آنفولانزا نیز هشدار داد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود:‌ «در طول شش ماه گذشته، نتوانسته‌ایم بازتوانی در سیستم درمان انجام دهیم.»

ناجی خواستار الگوگیری دولت از کشورهای موفق در زمینه مهار کرونا شد .

او در بخشی دیگر از «هجمه» صداوسیما به کادر درمان و پزشکی پیش از شیوع کرونا انتقاد کرد و گفت: «مسائل جامعه پزشکی را بزرگ می‌کردند.»

این مسئول بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه گفت: «مردم ما از شرایط به وجود آمده خسته شده‌اند و البته حق هم دارند، ولی این موضوع واقعیت بیماری را تغییر نمی‌دهد.»

ناجی نظریه «ایمنی گله‌ای» با ابتلای بیش از ۶۰ درصد جامعه به ویروس کرونا را غیرممکن و غیراخلاقی دانست و تنها راه جلوگیری از گردش ویروس را «ایمنی گله‌ای با استفاده از واکسن» عنوان کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More