شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت امور خارجه: دولت استعفای ظریف را نپذیرفته است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از عدم پذیرش استعفای محمدجواد ظریف از سوی دفتر ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش ایسنا، قاسمی روز سه‌شنبه هرگونه تحلیل علت استعفای وزیر امور خارجه ایران، غیر از آنچه خود او در صفحه اینستاگرام‌اش ذکر کرده را «نادرست و عاری از هرگونه حقیقت» خواند و گفت: «همان گونه که دفتر ریاست محترم جمهوری امروز اعلام داشتند این استعفا مورد پذیرش قرار نگرفته است.»

پیش‌تر در روز سه‌شنبه خبرگزاری آریا نوشت ظریف در گفت‌وگويی اختصاصی با این خبرگزاری درباره علت استعفایش گفته این اقدام برای دفاع از «شان و جايگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی» بوده است.

او در ادامه افزود: «من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم و نیازی به دلجويی ندارم. به عنوان وزير خارجه وظيفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعايت نشدن جايگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقيه گمانه‌زنی‌ ها صرفا زاييده تخيلات افراد است.»

حسن‌روحانی، رییس جمهوری ایران، در نخستین سخنانش پس از استعفای  ظریف در روز سه‌شنبه، وزارت امور خارجه را در «خط مقدم» کشورش در برابر آمریکا توصیف کرده بود.

او روز سه‌شنبه در مجمع عمومی بانک‌مرکزی گفت:‌«امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. من از دکتر ظریف، آقایان همتی و زنگنه بخاطر ایستادگی‌شان تشکر می‌کنم.»

استعفای محمدجواد ظریف از وزارت امورخارجه ایران بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج این کشور داشته است.

محمود واعظی، ریيس دفتر حسن روحانی، موافقت ریيس جمهوری ایران با این استعفا را تکذیب کرده است. محمدجواد آذری‌جهرمی و معصومه ابتکار، دو عضو کابینه روحانی هم در توییتر از ظریف خواسته‌اند که به کار خود ادامه بدهد.

دیشب وب‌سایت «انتخاب» در خبری نوشت که ظریف در یک پیامک به خبرنگار این وب‌سایت گفته است: «بعد از عکس‌های امروز [ملاقات بشار اسد با رهبر و ریيس جمهوری ایران] دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران در جهان اعتباری ندارد.»‌

در دیدار بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با رهبر جمهوری اسلامی، چهره هایی چون قاسم سلیمانی و علی اکبر ولایتی حضور داشتند و در دیدار او با روحانی، سلیمانی و واعظی در کنار دو رییس‌ جمهوری نشسته‌اند.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت «ناهماهنگی داخلی در نهاد ریاست جمهوری و عدم اطلاع‌رسانی درباره حضور در دیدار با بشار اسد» علت استعفای ظریف بوده و « به احتمال زیاد» ظریف به دولت باز می‌گردد.

در واکنشی دیگر، مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس ایران خبر داده که ۱۵۰ نماینده در نامه‌ای به روحانی خواستار حفظ ظریف در کابینه شده‌اند. علیرضا رحیمی، عضو هیات‌ریيسه‌ مجلس هم در توییتی خبر داد که مجلس در جلسه‌ای «پشت پرده استعفا» را بررسی می‌کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، ریيس‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم گفت تلاش‌هایش برای صحبت با ظریف شکست خورده، چون «او تلفن خود را خاموش کرده است».

در همین حال، حسین جابری انصاری، دستیار ارشد ظریف پیش‌بینی کرده که روحانی با استعفای ظریف مخالفت می‌کند.

صبح سه‌شنبه همچنین خبری مبنی بر احتمال استعفای برخی از دیپلمات‌های ایرانی در صورت موافقت با استعفای ظریف منتشر شد.

سایت تابناک در گزارشی کوتاه نوشت که وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این خبر از دیپلمات‌ها خواسته که «از چنین اقداماتی به شدت پرهیز کنند» و اظهار امیدواری کرده که استعفای او «تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد».

در خارج از ایران، در مهم‌ترین واکنش، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت که ظریف و روحانی «ویترین یک مافیای فاسد مذهبی» هستند و سیاست دولت آمریکا «تغییر نکرده است».

او با تاکید بر اینکه «خامنه‌ای همه تصمیم‌های نهایی را می‌گیرد»، افزود جمهوری اسلامی «باید مثل یک کشور معمولی رفتار کند و به مردمش احترام بگذارد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More