شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارتخانه‌های کشور و بهداشت: تجمع و دورهمی سیزده‌به‌در در سراسر کشور ممنوع است

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احتمال اوج گرفتن موج چهارم کرونا در کشور، گفت: «در روز سیزده‌به‌در با توجه به شرایط بیماری در کشور، دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضاهای سبز ممنوع است.»

همزمان حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به استانداران، دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز در سیزده‌به‌در را ممنوع کرد.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، نیز گفت که هیچ یک از شهروندان حق تجمع، حضور و تردد در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های را ندارند. همچنین ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، از مسدود شدن ورودی پارک‌ها و تفرجگاه‌های تهران خبر داد و گفت با همکاری شهرداری تهران اقدامات لازم در خصوص انسداد تمام ورودی پارک‌ها در حال انجام است.

پیش از این در روز یازدهم فروردین ماه نیز پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری خبر داده بود که درجلسه حسن روحانی با روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص دستورالعمل مرتبط با روز طبیعت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حسن روحانی نیز در همین جلسه گفت که «با توجه به شرایط حساس شیوع بیماری کرونا، مردم در این روزها به فکر سلامت خود و خانواده به‌ویژه افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای باشند.»

در این نشست مقرر شده بود که «تجمعات روز طبیعت در اماکن تفریحی عمومی شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع اعلام شود.» با این حال در دستور حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به استانداران، تجمع و دورهمی سیزده‌به‌در در سراسر کشور فارغ از رنگ‌بندی‌های مرتبط با وضعیت کرونا ممنوع شده است.

این درحالی است که مقام‌های مسئول از هفته پایانی اسفند ماه محدودیت تردد بین استانی را لغو کردند و ستاد ملی مقابله با کرونا نزدیک به ۵۰ شهر را در وضعیت قرمز و نارنجی معرفی کرد و سفر به سایر شهرهای ایران را آزاد اعلام کرد.

در روزهای پایانی اسفند ماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، به صراحت گفت که مقام‌های ارشد حکومتی از جمله حسن روحانی از برآورد ۳۳ میلیون سفر نوروزی در شرایط کرونا خبر دارد. اسلامی افزود که  «به رییس جمهور نیز گزارش داده شد که طی ایام نوروز پیش‌بینی حدود ۳۳ میلیون سفر شده است.»

مقام‌های وزارت بهداشت از جمله علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت و نادر توکلی معاون ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید دارند که سفرهای نوروزی سبب افزایش ابتلا به کرونا شده است.

در پایان ده روز نخست فروردین ماه، تعداد شهر‌های نارنجی و قرمز با افزایش دو و نیم برابری نسبت به هفته پایانی اسفند ماه، به ۱۱۷ شهر رسید.

با این حال اکنون پس از انجام میلیون‌ها سفر بدون محدودیت در سراسر کشور طی دو هفته گذشته،  سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داده است که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد کاهش یافته و این وزارتخانه و دیگر نهادهای مسئول قصد دارند با ممنوعیت تجمع و دورهمی سیزده‌به‌در از اوج‌گیری موج چهارم کرونا در سراسر کشور جلوگیری کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More