شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی به خامنه‌ای: نمی‌توانی برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم بگیری

دستور اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ممنوعیت ورود واکسن ساخت کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه به ایران واکنش‌های اعتراض‌آمیز‌ گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

اکثریت این کاربران با محکوم کردن این اظهارات خامنه‌ای، او را به نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت مردم ایران متهم کرده‌اند و برخی نیز دستور او را «فتوای قتل عام مردم ایران» دانسته‌اند.

باز کردن راه برای قاچاق واکسن

کاربری به نام کمال هاشمی در توییتر نوشت: «تصمیم خامنه‌ای برای ممنوع کردن دسترسی میلیو‌ن‌ها نفر از مردم ایران به واکسن‌های حیاتی آمریکایی و انگلیسی کرونا نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت است. او در حال بازی با جان میلیون‌ها انسان است. باید به این بی‌اعتنایی‌ شرم‌آور به تعهدات حقوق بشری پایان داده شود.»

یک کاربر دیگر نیز در همین زمینه نوشت: «خامنه‌ای با ممنوع کردن واردات قانونی واکسن از انگلیس و امریکا عملا دست برادران قاچاق‌چی را آزاد گذاشت برای وارد کردن غیرقانونی به کشور و ایجاد بازار سیاه به نفع سپاه پاسداران.»

 

همچنین برخی از شهروندان ایرانی خواسته‌اند که خامنه‌ای به دلیل این دستور در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود.

«فریاد البزر» در توییتر نوشت: «خامنه‌ای باید در برابر عدالت قرار بگیرد. او نمی‌تواند برای سلامتی مردم تصمیم بگیرد».

بسیاری از کاربران بر این نکته تاکید کرده‌اند که اظهارات اخیر خامنه‌ای نشان داد که فروش دارو و واکسن به ایران تحریم نیست و این مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه شخص رهبر است که در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند.

تئوری توطئه و ارایه اطلاعات غلط 

کاربرانی نیز استدلال خامنه‌ای درباره بی‌اثر بودن واکسن‌های کرونا ساخت کشورهای غربی را رد کرده‌اند. خامنه‌ای گفته بود: «اگر آمریکا و کارخانه فایزر می‌توانند واکسن درست کنند، خودشان مصرف کنند که این همه کشته نداشته باشند.»

 

 

اما یک کاربر توییتر در این زمینه نوشت: «اطلاعات دقيق به خامنه‌اى ندادند چرا كه وخيم بودن اوضاع كرونا در آمريكا و انگلستان به خاطر اين نيست كه واكسن‌ها كار نمي‌كنه، به خاطر اينه كه هنوز اكثر مردم واكسن نزدند. شش ماه ديگه تفاوت واكسن زدن و نزدن معلوم ميشه.»

یک کاربر دیگر نیز نوشت: «سخنان خامنه‌ای ملغمه‌ای از تئوری توطئه و ذهنیت قربانی. فرض کنید آمریکا از دادن واکسن به ایران امتناع می‌کرد، خامنه‌ای همین حرف‌ها رو تکرار می‌کرد فقط با این تفاوت که اینها حتی از دادن واکسن به ما خودداری می‌کنند.»

همچنین مهتا بذرافکن، پژوهشگر اجتماعی نیز با اشاره به تقدیر از اوگور شاهین، مدیر عامل شرکت آلمانی بیونتک در ایران در سال‌های اخیر نوشت: «آقایان مشاور، قبل از مشورت دادن تحقیق، فکر و تامل کنید. جمهوری اسلامی همین دو سال پیش جایزه داد به سازنده واکسن فایرز،  به عنوان برترین دانشمند جهان اسلام. ما هیچی؛ لااقل به حیثیت و اعتبار خودتون احترام بگذارید.»

برخی از طرفداران جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای نیز به دفاع از دستور او پرداخته‌ و دلیل صدور آن را بی‌توجهی دولت حسن روحانی دانسته‌اند.

کاربری با عنوان «لبیک یا خامنه‌ای» نوشت: «با وجود اینکه آقا خصوصی بهشون [مقام‌های دولتی] گفته بود واکسن آمریکایی نه، باز خریده بودن، در واقع آقا مجبور شدن عمومی مطرح کنند.»

سارا هوشمندی، یک کاربر دیگر نیز نوشت: «شما در قبال حفظ جان خانواده‌ات مسئولیت داری اما رهبری در مورد حفظ جان مردم در مقابل چیزی که هنوز امتحان پس نداده و پرونده سفیدی هم نداره، احساس مسئولیت نکنه؟!»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More