شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش وزیر کشور به دوبار ترند شدن #واکسن_بخرید در ایران: سه چهارم این فضاسازی از خارج مطرح می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در واکنش به کارزار #واکسن_بخرید که طی یک هفته دوبار به ترند اول ایران تبدیل شد، گفت این کارزار یک فضاسازی مجازی است که سه چهارم آن از خارج حمایت و مطرح می‌شود.

وزیر کشور دولت حسن روحانی، شامگاه شنبه ششم دی ماه، در یک برنامه تلویزیونی، گفت: «یک فضاسازی دارد انجام می‌شود افکار عمومی فشار بیاورند برای خرید واکسن، باید در نظر داشته باشیم که سه چهارم این برنامه‌های فضای مجازی در جهت تحریک افکار عمومی، از خارج حمایت و مطرح می‌شود.»

پیشتر جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، نیز در واکنش به کارزار #واکسن_بخرید، این درخواست‌ها را برای خرید و واردات واکسن کرونا «دوگانه‌سازی کاذب» با عنوان «خرید–تولید واکسن کرونا» خوانده بود.

او روز جمعه پنجم دی‌ماه گفت که «چشم‌انداز و نقطه غایی» این نوع «دوگانه‌سازی‌های کاذب» در اصل هدف قرار دادن «یکپارچگی کشور و انسجام ملی» است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز شامگاه شنبه ششم دی ماه، علاوه بر آنکه کارزار #واکسن_بخرید را «فضاسازی از خارج کشور» توصیف کرد، گزارش‌های منتشر شده از سوء مدیریت مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابله با شیوع کرونا را نیز کار «دشمنان و معاندان» دانست. او گفت که «دشمنان و معاندان همیشه علیه کشورمان سخن می‌گویند و پایه نخست طرح مسائل از طرف آنها مبتنی بر دشمنی است و مسائل ریز و فرعی را با روش‌های رسانه‌ای بزرگ نمایی می‌کنند.»

از سوی دیگر در حالی که مقام‌های وزارت بهداشت ایران از جمله ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، به صراحت گفته‌اند آماری که این وزارتخانه اعلام می‌کند بسیار کمتر از شمار واقعی جان‌باختگان کرونا در ایران است، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی گفت که آمارهای دیگر کشورهای جهان درباره مبتلایان جان‌باختگان کرونا «غیر واقعی» است.

او گفت که «در کشورهای اروپایی و آمریکا آمارهای روزانه فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا، واقعی نیست و افرادی را که بیماری زمینه‌ای از جمله قند، نارسایی کلیوی و قلبی دارند و پس از دچار شدن به کرونا فوت می‌شوند اما آن‌ها فوت ناشی از کرونا محسوب نمی‌کنند و خودشان هم اعلام کردند که این کار را انجام می دهند».

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت که در عوض «آمارهایی که وزارت بهداشت ایران درباره ابتلا به کرونا و میزان جان‌باختگان ناشی از آن اعلام می کند، دقیق و درست است.»

وزیر کشور درباره زمان خرید و واردات واکسن کرونا نیز بار دیگر بر «اولویت تولید واکسن کرونا در ایران» تاکید کرد اما گفت که تا زمانی که واکسن در داخل تولید شود، اقدام به خرید واکسن خواهیم کرد و وزیر بهداشت، زمان‌بندی انجام آن [خرید واکسن کرونا] را «تا پایان دی‌ماه» اعلام کرده است.

رحمانی فضلی در مقابل خواست گسترده افکار عمومی در ایران برای تسریع خرید و واردات واکسن کرونا، گفت که «با قول‌های وزیر بهداشت و رییس جمهور در تامین واکسن کرونا جای نگرانی نیست».

پیشتر مقام‌هایی جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی رییس دولت دوازدهم و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی دلیل تاخیر در خرید واکسن کرونا را «مشکل نقل و انتقال پول» به دلیل تحریم‌ها عنوان کرده بودند، اما رحمانی فضلی درباره دلیل این تاخیر گفت: «ما دنبال این بودیم که واکسن با درجه ریسک پایین و درجه صحت بالا تهیه شود.»

او همچنین گفت که وزارت بهداشت افراد را طبقه‌بندی کرده و در صورت خرید و واردات واکسن کرونا به ایران ابتدا «افراد با سن بالا و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند»، این واکسن را دریافت می‌کنند که «تعداد این افراد حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.»

رحمانی فضلی تاکید کرد که «اگر ما بتوانیم حدود دو میلیون دوز واکسن را به افرادی که در اولویت اول هستند تزریق کنیم ۵۵  درصد بیماری کرونایی درکشور کاهش پیدا خواهد کرد.»

او همچنین گفت که گروه دومی که در صورت ورود واکسن کرونا، آن را دریافت خواهند کرد کادر درمان و گروه هایی هستند که بیشترین تماس را مراجعه کنندگان دارند، ضمن اینکه پس از خرید و رسیدن محموله واکسن کرونا، رسیدگی به اولویت‌بندی‌ها به طور مرتب انجام خواهد شد.

وزیر کشور همچنین تاکید کرد که در صورت خرید واکسن کرونا، به تدریج میزان واردات دوز واکسن کرونا به نسبت تولید واکسن در داخل کاهش خواهد یافت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More