شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش وزیر دفاع ایران به اظهارات نتانیاهو برای مقابله با دور زدن تحریم‌های نفتی

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، روز چهارشنبه ۲۲ اسفند در واکنش به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران «در صورت هرگونه تهدید احتمالی، از خطوط کشتیرانی کشور به بهترین شکل حمایت» می‌کنند.

یک هفته پیش، نتانیاهو تلاش جمهوری اسلامی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا را محکوم کرد و از افزایش اقدامات تهران برای «قاچاق مخفیانه نفت از راه دریا» خبر داد.

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که نیروی دریایی این کشور جلو این اقدامات ایران را خواهد گرفت.

اما اکنون وزیر دفاع ایران واکنش احتمالی اسرائیل را «اقدام ناامنی بین‌المللی و راهزنی» تلقی کرده و گفته که ایران به آن «پاسخ محکم» خواهد داد.

نخست وزیر اسرائیل که مسئولیت وزارت دفاع این کشور را نیز بر عهده دارد، از جامعه بین‌المللی خواسته تا مقابل این تلاش جمهوری اسلامی بیاستد، اما در مقابل امیر حاتمی نیز گفته واکنش اسرائیل در این زمینه از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته نخواهد شد.

نه نخست وزیر اسرائیل و نه وزیر دفاع ایران به نحوه مقابله دریایی با یکدیگر اشاره نکرده‌اند، اما ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه توان نیروی دریایی دو کشور نوشت که نیروی دریایی ایران «به منظور اسکورت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد از جمله مناطقی همچون خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه حضور دارد» و دارای «ناوشکن‌های مختلف بومی و ناوشکن‌های بومی‌سازی شده» است.

این خبرگزاری ادامه داده که نیروی دریایی ایران همچنین «می‌تواند سه زیردریایی سنگین و زیردریایی نیمه‌سنگین را به ماموریت بفرستد» و «در عملیات‌های خود از انواع موشک‌های کروز، اژدرها و موشک‌ها ضدکشتی» استفاده کند.

در مقابل، اسرائیل دارای چندین شناور مجهز به موشک و چند زیردریایی است که بیشتر در محدوده دریای مدیترانه، دریای سرخ و کانال سوئز است.

با بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، تهران در تلاش است که همچنان راهی برای فروش نفت خود پیدا کند. «انتقال نفت از کشتی به کشتی در میانه دریاها»، «حمل نفت با نفتکش‌های بدون پرچم» و «حرکت نفت‌کش‌ها با رادار خاموش»، از شیوه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی از سوی ایران است.

این در حالی است که آمریکا به ایران هشدار داده است که مقابل هرگونه «دور زدن تحریم‌ها» در این زمینه را خواهد گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به اظهارات برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا اشاره کرده که چند ماه پیش علیه فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های واشینگتن موضع گرفت.

او با اشاره قرار نگرفتن نفت‌کش‌های ایرانی تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی، گفت که این نفت‌کش‌ها «حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند».

ایران پیشتر نیز اعلام کرده بود که اگر از صادرات نفت این کشور جلوگیری شود، تنگه هرمز و دیگر آبراه‌های مهم را ناامن خواهد کرد.

هشدار اسرائیل به ایران در حالی است که تاکنون اسرائیل بارها مواضع نیروهای سپاه پاسداران در سوریه را مورد حمله قرار داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More