شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش وزارت بهداشت به اظهارات روحانی: سیاست «ایمنی گله‌ای» پشیمانی می‌آورد

در حالی که اظهارات اخیر حسن روحانی مبنی بر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا گمانه‌زنی‌هایی را درباره سیاست احتمالی جمهوری اسلامی برای ایجاد «ایمنی جمعی» به وجود آورده، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت این سیاست را «ایمنی گله‌ای» خواند و گفت: «کشورهایی هم که در ابتدای شیوع بیماری این سیاست را اتخاذ کرده بودند، پشیمان شدند.»

روز شنبه، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارش تازه‌ای از وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: «تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.»

اما رییسی، روز سه‌شنبه سی و یکم تیر در این زمینه گفت: «در جهان و ایران مطالعات و پژوهش‌های فراوانی پیرامون کرونا در حال انجام است و اعلام آمار ۲۵ میلیون ایرانی مبتلا به کرونا نیز نتایج یکی از همین تحقیقات است و به همین میزان باید به آن پرداخت و نه بیشتر.»

او در پاسخ به این که آیا سیاست کشور به دنبال ایجاد ایمنی جمعی نسبت کرونا است، گفت: «پاسخ این سوال قاطعانه خیر و منفی است. سیاست وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و حتی دولت به هیچ وجه ایجاد ایمنی گله‌ای نیست.»

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد: «ایمنی جز با واکسن ایجاد نخواهد شد بنابراین تا زمانی که واکسن در دسترس قرار نگرفته است تنها راهی که داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.»

این اظهارات رییسی در حالی است که پیشتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، روز یکشنبه، درباره نتایج تحقیقات اخیر وزارت بهداشت گفت: «چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم.»

او با تاکید بر این که «روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است»، ادامه داد: «در صورتی که یک بار ابتلا به بیماری سبب عدم ابتلای مجدد به کویید۱۹ باشد، نشان می‌دهد فرد در برابر بیماری ایمن شده است، ولی اگر ایمنی پایدار نباشد حداقل تا زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی به طور موقت از این مخمصه نجات پیدا می‌کنیم.»

 

خیز کرونا در دو استان مازندران و خراسان رضوی

در حالی که سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه از جان باختن ۲۲۹ نفر دیگر طی یک روز در اثر ابتلا به کرونا خبر داده، علیرضا رییسی نیز گفت: «استان مازندران و خراسان رضوی نیز مجددا به سمت بیماری خیز برداشته‌اند.»

او ادامه داد: «بوشهر همچنان در وضعیت قرمز است و بقیه استان‌ها نیز از نظر ما در وضعیت هشدار قرار دارند.»

همزمان با شیوع دوباره ویروس کرونا در مازندران، تمامی پروازهای فرودگاه نوشهر در این استان تا اطلاع ثانوی لغو شد. پیش از این نیز تمامی پروازهای فرودگاه نوشهر به خاطر کرونا از اوایل اسفند ماه تا یازدهم اردیبهشت امسال لغو شده بود. 

همچنین به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در مازندران، بازار آمل به مدت یک هفته تعطیل شد.

عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت هم اکنون ۱۴۵۱ نفر بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

علیرضا شریعت فرماندار محمودآباد نیز اعلام کرد تمام ظرفیت بخش‌های آی سی یو و سی سی یو بیمارستان محمودآباد تکمیل شده و شهرستان آمل نیز ظرفیت پذیرش مبتلایان جدید را ندارد.

 

افزایش ابتلا و تلفات در میان کادر درمان و کودکان

با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، موجی از ابتلا در میان کادر درمان به راه افتاده که تلفات را در میان آنان افزایش داده است.

عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز سه‌شنبه از ابتلای حدود هزار و پانصد نفر از کادر بهداشت و درمان به کرونا از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در آذربایجان شرقی خبر داد.

همچنین اصغر جعفری، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: «طی ایام کرونایی ۲۳ نفر از پرسنل ۱۱۵ اورژانس این استان به دلیل مواجه با بیماران مشکوک، به بیماری کرونا مبتلا شدند.»

در استان خوزستان، مهدیه توکلی، معادن درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، روز سه‌شنبه گفت دومین نفر از کادر درمان این دانشگاه بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان باخت.

موج دوم شیوع کرونا در ایران، نگرانی‌ها درباره وضعیت کودکان را نیز افزایش داده است.

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم، روز سه‌شنبه از ابلاغ بخشنامه چگونگی پذیرش کودکان اوتیسم به مراکز درمانی خبر داد و گفت: «تعداد موارد تماس و مراجعات مواد ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم و خانواده آنان در موج دوم کرونا در مقایسه با موج اول، ۱۰ برابر افزایش یافته است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More