شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش نزدیکان روحانی به درخواست مناظره احمدی‌نژاد

 

سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در انتقاد از دولت حسن روحانی و دعوت رییس‌جمهوری به مناظره زنده تلویزیونی، با واکنش اطرافیان رییس‌جمهور ایران مواجه شده است.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، محمود واعظی رییس دفتر، و حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی از جمله افرادی هستند که در روزهای اخیر به سخنان محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داده‌‌اند.

احمدی‌نژاد هفته گذشته و در جریان سفر به صومعه‌سرا، شهری در استان گیلان، ضمن انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی، رییس‌جمهوری را به مناظره دعوت کرده و گفته بود: «آقای رييس‌جمهور را دعوت می‌كنم در تلويزيون مناظره كنيم؛ پوز شما رو بزنيم. زمستان می‌گذرد و روسیاهی به زغال می‌ماند.»

رییس جمهوری سابق ایران همچنین گفته بود: «اگر اداره کردن کشور را بلد نیستند آیا کنار رفتن را نیز بلد نیستند؟ خوب اگر نمی توانند، کنار بروند و امور را به اراده و رای ملت بسپارند».

این سخنان احمدی‌نژاد با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در کانال تلگرام خود نوشت: «اگر خاطرشان باشد یک بار به اسم مناظره در همین تلویزیون ۱۹ دقیقه و ۴۴ ثانیه وقت سفارشی اضافی تک نفره گرفتند و از آن نهایت استفاده را کردند. متاسفانه در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد».

اشاره مشاور حسن روحانی به وقتی است که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ صدا و سیما به طور اختصاصی برای محمود احمدی‌نژاد در نظر گرفت و او در آخرین روز تبلیغات، در تلویزیون با مردم گفت‌وگو کرد.

همزمان محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، با اشاره به این‌که «مردم خوب می‌دانند کسی که این همه مشکلات را برای ما ایجاد کرد»، گفت احمدی‌نژاد حرف‌های مختلفی می‌زند که «اولا بسیار متضاد است دوم این که با عملکرد گذشته خود او در تناقض است».

رییس دفتر روحانی اضافه کرد که در حال حاضر «گروه‌های سیاسی حامی ایشان بر ضدش شده‌اند، حداقل هم‌فکران خودش که باید قبولش داشته باشند همچین حسی را دارند.»

این نخستین بار نیست که محمود احمدی‌نژاد از حسن روحانی برای مناظره دعوت می‌کند. او سال ۹۲ و پس از ارائه گزارش عملکرد صد روز نخست دولت یازدهم، در نامه‌ای به حسن روحانی و ضمن انتقاد از مفاد گزارش صد روزه، او را به مناظره دعوت کرده بود.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ هم ابراهیم رئیسی، نامزد اصول‌گرایان، پیشنهاد داده بود مناظره‌ای میان احمدی‌نژاد و روحانی برگزار شود.

با این حال سابقه درخواست مناظره میان این دو به سال‌های دورتر باز می‌گردد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ مواضع احمدی‌نژاد درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دولت محمد خاتمی، باعث شد که حسن روحانی او را دعوت به مناظره کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More