شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش منیژه حکمت به درخواست آزادی محمد امامی: شرم بر سینمای ما

 

منیژه حکمت، تهیه‌کننده و کارگردان، در واکنش به درخواست برخی از سینماگران برای آزادی موقت محمد امامی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و از متهمان پرونده بانک سرمایه، نوشت: «آيا رسواتر از اين می‌شود ذلت و حقارت را فرياد زد؟»

حکمت، روز شنبه ۲۳ فروردین، در صفحه اینستاگرام خود در یادداشت کوتاهی با عنوان «شرم بر ما» نوشت: «شرم بر ما، شرم بر سينماى ما كه به خاطر نواله‌اى كه برايمان پرت كرده‌اند اين چنين به دريوزگى افتاده‌ايم و عزت و آبروى فرهنگ و هنرمان را از كسى طلب مي‌كنيم كه غارت سفره ناچيز فرهنگيان كشورمان تنها خلاقيت اوست و چشم به دست او داريم تا بازگردد و از ابتكارات خلاقانه و عزتمندانه‌اش شايد ليسيدن كاسه‌اى هم نصيب ما گردد.»

این تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران ادامه داد: «چه شد كه به اينجا رسيديم؟ اينها كيستند كه بر جرائمشان هم نام هنر مي‌گذارند و چاپلوسى و دستبوسى‌شان را عدالتخواهى و انسان‌دوستى مي‌نامند. آيا رسواتر از اين مي‌شود ذلت و حقارت را فرياد زد؟»

در نامه ۴۶ نفر از سینماگران از ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه خواسته شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، محمد امامی به طور موقت آزاد شود.

در این نامه، از محمد امامی به عنوان «یکی از فعال‌ترین و موثرترین چهره‌های فرهنگ و هنر کشور در سالیان اخیر» نام برده شده که به عقیده امضاکنندگان این نامه، «جنجال و حاشیه‌سازی‌های زرد رسانه‌ای» درباره بازداشت این متهم اقتصادی، مانع از اظهارنظر اهالی سینما شد.

امضاکنندگان نوشته‌اند: «این روزها مردی در زندان به سر می‌برد که پرمخاطب‌ترین سریال شبکه خانگی را در کارنامه خویش دارد، تهیه‌کننده فیلم‌های نام‌آوری است که در ایران و جهان مایه عزت و احترام بوده‌اند. موجبات اشتغال صدها تن را پدید آورده، کارآفرین و تولیدکننده‌ای خلاق است، به بازار محصولات فرهنگی رونق و به سریال‌سازی ایرانی تشخص و اعتبار بخشید.»

اما پس از انتشار این نامه، برخی از امضاکنندگان، نظیر مهران احمدی، روح‌الله حجازی،مهدی کرم‌پور و محمدحسین مهدویان اعلام کردند که ذکر نامشان به عنوان امضاکننده، بدون اجازه آنان بوده است.  

محسن تنابنده، بازیگر سریال‌های مشهوری همچون پایتخت، نیز با وجود این که نامش در فهرست نهایی امضاکنندگان نبود، امضای چنین نامه‌ای را تکذیب کرد.

از بیش از دو سال پیش، پرونده فساد بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام در حال بررسی است که محمد امامی یکی از متهمان اصلی آن است.

رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان تهران در یکی از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفته است: «محمد امامی و احسان دلاویز (متهم ردیف دوم پرونده) در بانک سرمایه همه کاره بودند و در اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند. بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه امامی بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه می‌فروختند.»

پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و آزادی موقت برخی از زندانیان از زندان‌ها، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضایی ایران در این باره گفت که آن دسته از زندانیانی که هنوز حکم نگرفتند شامل مرخصی نمی‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More