شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به تحریم ۱۸ بانک ایرانی؛ «فشاری به مردم وارد نخواهد شد»

مقام‌‌های جمهوری اسلامی تحریم ۱۸ بانک ایرانی را «ضدبشری» و «نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا» خواندند اما در عین حال آن را تلاشی تبلیغاتی خواندند که «فشاری به مردم وارد نخواهد شد».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه اقدام آمریکا را «ضدبشری» و «تلاشهای تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی» خواند.

روحانی گفت: «دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.»

پیش از او عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، در گزارشی به روحانی گفته بود کهاعلام کرد که این ۱۸ بانک «وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند» و بانک‌های خارجی نیز «معافیت‌ها و مجوز‌های لازم» را برای همکاری با این بانک‌ها دریافت کرده بودند.

با این حال او گفته بود که این بانک‌ها «همچنان از سوئیفت استفاده کرده و به کار تأمین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد» و بانک مرکزی «اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.»

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز اقدام آمریکا را تلاش برای «نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا» خواند و افزود که «تبانی برای گرسنگی‌ دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت.»

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های جدید شامل تعاملات برای تهیه محصولات کشاورزی، غذا، دارو و خدمات پزشکی نمی‌شود.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند با وجودی که تحریم های پیشین آمریکا نیز فروش اقلام بشردوستانه به ایران را معاف کرده بود، ممنوعیت مبادلات بانکی باعث می‌شود خرید این اقلام را نیز با چالش روبه‌رو کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ بانک ایرانی را مورد تحریم قرار داد.

این بانک‌ها شامل بانک‌های کشاورزی، مسکن، رفاه، شهر، اقتصاد نوین، قرض‌الحسنه رسالت، حکمت ایرانیان، ایران زمین، تعاون منطقه‌ای اسلامی، خاورمیانه، مهر ایران، پاسارگاد، سامان، سرمایه، توسعه تعاون، گردشگری، کارآفرین و تامین سرمایه امین می‌شود.

به گزارش واشینگتن پست، پیشنهاد تحریم کل صنعت مالی ایران در ابتدا از سوی مقامات اسرائیلی، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مطرح شد.

در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در واکنش به این تحریم‌ها اعلام کرد که دولت ترامپ منافع اسراییل را «به منافع آمریکا ترجیح می‌دهد.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، نیز در اینستاگرام نوشت: «دولت آمریکا هجده نهاد بانکی و مالی ایران را به لیست تحریم‌ها اضافه نمود تا به افراطی‌ترین لابی‌های خشونت و نفرت اثبات کند که تا آخرین لحظات حکومت، سیاست تشدید جنگ اقتصادی خود با ایران را با قدرت تمام تعقیب کرده است.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به این تحریم ها گفته است که «فشار اقتصادی ما تا زمانی که ایران حاضر به انجام مذاکرات پیرامون رسیدگی به رفتار مخرب رژيم نباشد، ادامه خواهد یافت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More