شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مقام‌های ایران به انتخابات آمریکا؛ روحانی: آمریکا به تعهدات خود بازگردد

 

با بیشتر شدن احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که دولت آینده این کشور به «تعهدات» خود بازگردد اما معاون سپاه پاسداران از مطرح شدن موضوع مذاکره با واشینگتن انتقاد کرد.

رییس‌جمهوری ایران روز شنبه ۱۷ آبان در ستاد مقابله با کرونا گفت: «امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، راه نادرست و ناصحیحی بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که «تجربه» دولت دونالد ترامپ برای رییس‌جمهور بعدی «درسی باشد» و آمریکا «به همه تعهدات خود برگردد».

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز در یادداشتی با اشاره به خروج دولت ترامپ از برجام نوشت که رییس‌جمهوری بعد «می‌تواند با تغییر سیاست، اقدام به ساختارشکنی علیه آن بافت و ساختی کند که ترامپ هم‌زمان با جنگ با برجام، جنگ با معیشت و رفاه ایرانیان را هم به‌وجود آورد».

او افزود:‌ «امروز فشار حداکثری به پایان راه خود رسیده، برخلاف تصور ترامپ، ایران نه‌تنها فرو نپاشید بلکه با مقاومت، اقتصادی بدون نفت را نیز تجربه کرد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز گفت که بین ترامپ و بایدن «تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت... اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست، بلکه عملکردهاست».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «هنوز برای صحبت در این زمینه زود است. چالش‌های بسیاری وجود دارد، اما پیش از هر چیز باید منتظر ماند و سیاست‌های احتمالی جدید در آمریکا را ملاحظه کرد.»

او تاکید کرد که سیاست ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا نیست اما در صورت ایجاد شرایط جدید جمهوری اسلامی «شیوه‌ها و راه حل‌های مناسب و منطبق با آن شرایط» را اتخاذ خواهد کرد.

گروهی از چهره‌های اصلاح‌طلب از احتمال شکست دونالد ترامپ استقبال کرده‌اند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، شکست او را به خانواده قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، تبریک گفت.

 

 

در مقابل معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران از استقبال از شکست ترامپ و مطرح شدن موضوع مذاکره احتمالی با آمریکا انتقاد کرد.

محمدرضا نقدی گفت: «مردم ایران عاقلند و از حوادث درس می‌گیرند و سرنوشت اقتصاد و معیشت خود را به ارتباط با یک رژیم در حال سقوط و درگیر جنگ‌های داخلی گره نخواهند زد.»

او گفت که مردم ایران خود را برای «جشن بزرگ آزادی فلسطین و سقوط رژیم ظالم آمریکا در آینده نه‌چندان دور آماده می‌کنند».

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره تاثیر پیروزی احتمالی جو بایدن بر فضای سیاسی داخلی در ایران مطرح شده است.

در همین حال آذر منصوری، قائم‌ مقام حزب اتحاد ملت، در یادداشتی خواستار «استفاده از فرصت روی کار آمدن دموکرات‌ها و فعال شدن دیپلماسی پیش‌برنده ایران در منطقه و‌ جهان» شد. 

او اضافه کرد: «شاید از هم‌اکنون بتوان پیش‌بینی کرد که انتخابات ۱۴۰۰ ایران هم می‌تواند انتخابات پرشوری باشد؛ در غیر این صورت رفتن یکی و آمدن دیگری در انتخابات کشوری دیگر تاثیری بر زندگی و آینده مردم ایران نخواهد داشت.»

در مقابل برخی از دیگر شخصیت‌های سیاسی اعلام کرده‌اند که تغییر رییس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تاثیری نخواهد داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More