شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مقامات به نقض پروتکل‌های کرونا در هیات‌های مذهبی: نمی‌توانیم مراسم محرم و هیات‌ها را تعطیل کنیم

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده حاکی از نقض  همه جانبه پروتکل‌های کرونا در هیات‌های مذهبی به ویژه هیات‌های مذهبی در مشهد و تهران در جریان برگزاری مراسم محرم است، یک مقام ستاد مقابله با کرونا گفت که نمی‌توانیم مراسم مذهبی و هیات‌ها را تعطیل کنیم.

درحالی که شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران بنابر آمارهای رسمی بیش پانصد نفر است و در شهر مشهد بیش از یک صد نفر است، در تعدادی از تصاویر و ویدیوها که به برگزاری مراسم محرم در «هیات علمدار مشهد الرضا» مربوط است، ده‌ها نفر بدون هرگونه ماسک و با نقض تمام پروتکل‌های کرونا درحالی که نیمه لخت هستند در حال سینه‌زنی در فضای محدود و نیمه تاریک این هیات هستند.

هیات مذهبی «محفل دیوانگان حضرت ابوالفضل» در مشهد نیز ویدیویی از مراسم عزاداری خود در شامگاه دوشنبه منتشر کرده که نشان می‌دهد با وجود اوج‌گیری کرونا و بحران کادر درمان،‌ در آن فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها رعایت نشده است.

پروتکل شکنی هیات‌های مذهبی در مشهد درحالی رخ داد که این شهر به گفته مقام‌های بهداشت و درمان وضعیتی فوق بحرانی دارد. یک روز پیش از انتشار ویدیوهای نقض گسترده پروتکل‌های مذهبی در هیات‌های مذهبی مشهد، نفیسه ثقفی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پزشک بیمارستان قائم این شهر، با انتشار فایل صوتی درحالی که با بغض و گریه می‌گوید که وضعیت مشهد «فاجعه» و برانکارد حمل جسد نداریم، سرم نداریم، تخت نداریم.

نفیسه ثقفی گفت که اگر مسئولان به داد مردم و کادر درمان نرسند «کشتار» بزرگی درحال رخ دادن است که تاریخ می‌نویسند، اگر می‌خواهید به امام حسین کمک کنید، اگر می‌خواهید نوحه‌ای بخوانید، الان به داد این مردم فقیر و بیچاره برسید که در حال کشته شدن هستند.

از سوی دیگر، حسین مهدوی دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های مشهد، در پی بازدید از آرامستان بهشت رضوان، گفت: «آرامستان مشهد با شرایط حاد دفن فوتی‌های کرونا مواجه است،چون آمار روزانه جان‌باختگان کرونا در مشهد سه رقمی است.» او گفت که سن بیشتر جانباختگان در مشهد کمتر از ۴۰ سال و حتی برخی عضو یک خانواده هستند.

با این حال، محسن نجات، سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا خراسان رضوی، گفت: «با اینکه شرایط شیوع کرونا در استان خراسان رضوی بحرانی و اضطراری است ولی نمی‌توانیم عزاداری‌ها را تعطیل کنیم و مراسم عزاداری ایام محرم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا توسط هیات‌‌های مذهبی انجام خواهد شد.

نقض گسترده پروتکل محدود به مشهد نیست و تعداد دیگری از ویدیوها و تصاویر که روز سه‌شنبه از یک هیات مذهبی به نام «زوار البقیع» در تهران منتشر شد نشان می‌دهد در این هیات نیز ده‌ها نفر بدون هرگونه ماسک یا رعایت دستورالعمل‌های کرونا در حال برگزاری مراسم محرم هستند.

گزارش‌ها از شمار دیگری از شهرها نیز حاکی از پروتکل‌شکنی گسترده در برگزاری مراسم مذهبی به ویژه در هیات‌های مذهبی است که از سوی مداحان و محافل نزدیک به آنها اداره می‌شود.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله محمد قمی، که با حکم علی خامنه‌ای از سال ۹۷ ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده دارد، پیشتر تاکید کرده‌اند که «امسال اجازه تعطیلی هیچ هیاتی را نخواهیم داد و جلوی ممانعت برگزاری آیین‌های دینی به ویژه روضه‌های خانگی نیز خواهیم ایستاد.»

قمی همچنین برپایی هیات‌های مذهبی را «دغدغه‌» خامنه‌ای خواند و افزود که «ما بچه‌های هیات تکلیف گریز نیستیم و با مسئولیت پذیری که داریم اجازه نخواهیم داد دغدغه‌های مقام رهبری در خصوص شعائر دینی بر زمین بماند».

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این سخنان رییس سازمان تبلیغات اسلامی نوشت: «کرونا کنترل شده؟ مردم واکسن را دریافت کرده‌اند؟ مبانی فقه تغییر کرده و از امام زمان حکم گرفته‌اند؟ یا مردم چون در دیدگاه اینها "رعیت" هستند، باید اجابت کنند.»

 

حسین کرمان‌پور،‌ مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، روز دوشنبه نوزدهم مرداد ماه هشدار داد که «با شعار برگزاری پر قدرت محرم از سوی عده‌ای، تا چند روز آینده شاهد پیک ششم کرونا در کشور خواهیم بود.»

او گفت که «به خاطر تعارفات روزگار و اینکه دین را یک نوع ظاهرسازی می‌دانیم، مراسم‌ها را تعطیل نمی‌کنیم.»

این مقام سازمان نظام پزشکی تاکید کرد که «پروتکل‌ها در مراسم محرم رعایت نمی‌شود و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی هم هست تنها جلوی دوربین رعایت می‌شود.»

علیرضا ناجی: اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آمار مرگ و میر دغدغه ندارند

سعید نمکی، وزیر بهداشت، هفته گذشته طی نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، نوشت: «نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب‌آوری مراکز درمانی موثر باشد.» او خواهان ابلاغ دستوری شد که به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها شد که باینگر «اهمیت تاثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل‌ها» بر اوضاع وخیم کرونا شود.

با این حال ابراهیم رئیسی، روز سه‌شنبه از قرارگاه مبارزه با کرونا خواست که «جزییات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد کند.» این دستور به طور ضمنی به منزله ارجاع تعطیلی احتمالی به بعد از برگزاری مراسم دهه نخست محرم است و بعد از اوج فعالیت هیات‌های مذهبی است.

همزمان علیرضا ناجی، رییس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، طی مصاحبه با پایگاه خبری رکنا، با اشاره به رد پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آمار مرگ و میر دغدغه ندارند و آمار مرگ ناشی از کرونا در ایران برای آنها چیزی جد یک عدد نیست.»

ناجی هشدار داد که اگر در روزهای آینده جلوی برگزاری مراسم‌ بدون فاصله گذاری اجتماعی گرفته نشود، قطعا خطر بروز پیک ششم کرونا در ایران وجود دارد و اگر اقدامات کنترلی در سطح کشور را تشدید نشود، شروع پیک ششم دقیقا با پایان پیک پنجم همزمان خواهد شد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More