شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مشاور خامنه‌ای به احتمال حمله آمریکا:‌ درگیری با ایران جنگی تمام‌عیار می‌شود

 

در پی گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره بررسی گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی گفت درگیری محدود با ایران به جنگی «تمام عیار» تبدیل خواهد شد.

حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز پنجشنبه ۲۹ آبان منتشر شده در زمینه احتمال اقدام نظامی واشینگتن علیه ایران گفت:‌ «یک درگیری محدود و تاکتیکی می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود. قطعا ایالات متحده، منطقه و جهان نمی‌توانند چنین بحران وسیعی را تحمل کنند.»

نیویورک‌تایمز سه‌شنبه به نقل از چهار مقام کنونی و پیشین آمریکا گزارش داده بود ترامپ هفته گذشته با مشاوران خود در کاخ سفید در مورد اینکه آیا گزینه‌ای برای اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز ایران طی هفته‌های آینده وجود دارد یا نه، نشستی برگزار کرد.

مشاور نظامی خامنه‌ای در همین زمینه اضافه کرد: «ما از بحران استقبال نمی‌کنیم، از جنگ استقبال نمی‌کنیم. ما به دنبال شروع جنگ نیستیم.»

بررسی گزینه حمله نظامی به سایت نطنز در حالی خبری شده که همزمان ایران سوخت‌رسانی به سانتریفیوژهای مدرن در تاسیسات زیرزمینی این سایت هسته‌ای را شروع کرد، موضوعی که با واکنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شد.

از سوی دیگر آمریکا، فرانسه،‌ بریتانیا، آلمان و روسیه جداگانه از ایران خواسته‌اند تا سریع و بدون درنگ بیشتر به سطح تعهدات برجامی خود باز گردد و به همکاری پایدار با آژانس انرژی اتمی ادامه دهد.

دهقان در ادامه درباره انفجار سایت هسته‌ای نطنز در تیرماه اشاره کرد: «کسانی که مسئول نصب برخی وسایل بودند، احتمالا تغییراتی در آنجا دادند که منجر به انفجار شد.» 

این مقام نظامی درباره مذاکره با تهران گفت: «جمهوری اسلامی ایران قدرت دفاعی‌اش را تحت هیچ شرایطی با هیچ‌کس مورد مذاکره قرار نمی‌دهد.»

او همچنین انجام مذاکره برای «نفس مذاکره» را رد کرد.

مشاور نظامی علی خامنه‌ای درباره نقش‌آفرینی در انفجار انتحاری سال ۱۹۸۳ در بیروت که منجر به کشته شدن ۲۴۱ سرباز آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی شد، گفت: «آمریکا سعی می‌کند هر چیزی را که در جهان اتفاق می‌افتد به یک نفر در ایران مرتبط کند.»

آسوشیتدپرس نوشته در حالی که ایران دست داشتن در انفجار کامیون مواد منفجره در پادگان تفنگداران دریایی ایالات متحده در لبنان را رد کرده است، دادگاهی محلی در آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی تهران را مسئول آن دانست و اعلام کرد سفیر تهران در سوریه در آن زمان در تماسی تلفنی با یکی از اعضای سپاه پاسداران دستور بمب‌گذاری را دریافت کرده بود.

او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More